עכשיו קוראים
ניאוברטליזם

ניאוברטליזם

[column]

איתן ברטל, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית, הציג בתערוכת יחיד בבית הנסן בירושלים מספר עבודות אינטראקטיביות "העבודות מקימות מעיין תנועה מעגלית הפועלת כמטפורה ביניהן מעבר לעיסוקי המתמשך והביקורתי בפירוק של סמלים ודימויים הקשורים למציאות הישראלית"

איתן ברטל, מרצה במחלקה לתקשורת חזותית

[/column] [column]

התערוכה 'ניאוברטליזם' צמחה תוך שיחות עם מנהלת 'בית הנסן' אילת דרור שהינה בוגרת המחלקה לתקשורת חזותית HIT, והיוותה מעיין סגירת מעגל מאחר והנחתי אותה בפרויקט הגמר המצטיין שלה. הרעיון הראשוני לתערוכה התחיל ממדפסת אבק השריפה וצמח עם הזמן לסדרת עבודות. בשלב מאוחר יותר שיתפתי בפרויקט את יעל אילת ון אסן שהייתה אוצרת הפרויקט ועזרה לי בגיבוש הקונספט, התמה המרכזית ועריכת סדרת העבודות המהווה את התערוכה.

הקונספט של התערוכה משלב בין ניסיוני כיוצר ביקורתי הפועל במרחב הציבורי ובין היותי מעצב שהתמחה במערכות מיתוג ותעמולה פוליטית. לאחר מכן שיתפתי את יוני עמית, שזכיתי להכיר כאחראי על מעבדת האינטראקציה של מחלקתנו והפך לשותפי בתערוכה. יוני תכנן ותכנת את הטכנולוגיות עליהם מתבססת העבודות.

[caption id="attachment_7740" align="aligncenter" width="900"] מדפסת אבק השריפה[/caption]

העבודה הראשונה כאמור הייתה מדפסת אבק השריפה שהחלה כעבודת גרפיטי המשתמשת באבק שריפה כצבע. תוך תהליך חשבתי כי יהיה מעניין ליצור מכונה שתפזר את האבקה במקומי, ולאחר מספר כיוונים שנבדקו החלטת על פיתוח המדפסת. לאחר סקיצות רבות ובעזרת מהנדס הגעתי לצורה הנוכחית. לאחר שהזרוע נוצרה פניתי ליוני כדי שיעזור לי להשלים את העבודה ולפתח קוד לתכנות הזרוע וההדפסה.

במהלך פיתוח העבודות נתקלנו בקשיים רבים, חלקם דרשו תכנון וחשיבה מחודשים לגבי החיבור בין המרכיב הצורני הנדסי והטכנולוגי. העבודה על המדפסת הצריכה תרגום מצירים קרטזיאניים (X,Y) כמו במדפסות רגילות, לצורה מעגלית בעלת ציר מרכזי כמו מחוגה בה עובדת המדפסת. כן הפיתוח של ראש המדפסת המפזר אבקה היווה סוגייה שהצריכה בדיקות רבות ופתרונות מאולתרים.

[caption id="attachment_7738" align="aligncenter" width="900"] בלון האלפא[/caption]

במקביל התחלנו לעבוד על עבודה נוספת 'בלון האלפא' שפתחתי בהשראתה הסדרה המיתולוגית משנות השמונים 'האסיר', בה ככב בלון שחנק אנשים שנסו לברוח מאי בו שלט פסיכיאטר באמצעות היפנוזה. העבודה מופעלת בעזרת רובוט הנמצא בתוכה ומתבססת על ניתוח מידע ממצלמה הדוגמת את החלל הגלריה. זכינו לבדוק את מנגנון העבודה בתערוכה מוקדמת בה השתתפתי, והוצגה במוזיאון 'אררטה' בסנט פטרסבורג.

[caption id="attachment_7739" align="aligncenter" width="900"] יורה הגרעינים[/caption]

העבודה אחרונה שנוספה הייתה 'יורה הגרעינים' שהשלימה מיצג קודם שלי משנת 2010 בו אני נראה בוידאו יורק גרעינים בסיבוב במשך שעה, עם כיוון השעון, עד שפסולת קליפות הגרעינים יוצרת מעגל 'זני' מעודן המנוגד לפעולת היריקה. עברנו מספר ניסיונות עם טכניקות שונות עד שמצאנו את הדרך להעיף את הגרעינים ביעילות ולפגוע במבקר בתערוכה בדייקנות. גם מערכת זו מבוססת על ניתוח מידע ממצלמה הדוגמת את החדר.

[caption id="attachment_7741" align="aligncenter" width="900"] סנובון[/caption]

עבודה נוספת בתערוכה הקרויה 'סנובון' על שם מבשם ומנקה האסלות של סנו, מורכבת מבד קנבס לבן עליו תלויים שני סנובונים כחולים. כאשר מתקרבים לעבודה חיישן גורם לסנובונים להתמלא במים, כמו בהדחה בשירותים, ונוזלים מהם שני פסים כחולים כמו בדגל.

העבודות מקימות מעיין תנועה מעגלית הפועלת כמטפורה ביניהן מעבר לעיסוקי המתמשך והביקורתי בפירוק של סמלים ודימויים הקשורים למציאות הישראלית מבחינת השליטה במרחב הציבורי, ישראליות, לאומיות וההקצנה הדתית. התערוכה בבית הנסן, חלל שבעברו היה בית מצורעים, נתן קונטקסט נוסף לעבודות ומפגש מרתק עם מגוון אנושי שאינו נמצא בגלריות והמוזיאונים של תל אביב.

כל התמונות צולמו על-ידי אסף אלבוחר

לפרטים נוספים ראו את האתר של נאוברטליזם.

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.