עכשיו קוראים
נעים להכיר: תכנית הרזידנסי של המחלקה לעיצוב תעשייתי

נעים להכיר: תכנית הרזידנסי של המחלקה לעיצוב תעשייתי

תכנית הרזידנסי של המחלקה לעיצוב תעשייתי מתחילה בימים אלו את מחזורה השני והיא מיועדת לבוגרי המחלקה אשר מעוניינים להמשיך ליזום, לתכנן, להפיק ולייצר את עבודתם בעצמם. רוצות/ים לדעת עוד? כל הפרטים בכתבה.

אופק אלקיים, תקשורת חזותית

זוהי השנה השנייה בה פועלת תכנית הרזידנסי במחלקה לעיצוב תעשייתי אצלנו במכון הטכנולוגי חולון. התכנית מנוהלת על ידי ראש המחלקה לוקה אור והמרצה המוביל אילון ערמון שכאן כדי לחלוק את כל הפרטים.

לוקה אור: "המחלקה לעיצוב תעשייתי מזמינה בוגרות ובוגרים מהשנים האחרונות להגיש מועמדות ולשלוח הצעות לפרויקט אשר יבוצע בחלל הסדנה ובתמיכת המחלקה במשך שנה קלנדרית שלמה. ההגדרה הראשונית של "פרויקט" פתוחה מספיק בכדי לאפשר לבוגרים שונים לעבוד על פרויקטים שונים ומגוונים – ריהוט, אינטראקציה, קרמיקה, ועוד ועוד". השנה משתתפים בתכנית סער שוורץ ובר גנץ, בוגרי המחלקה.

אילון ערמון: ״התכנית החלה בעקבות מחשבה על בוגרי המחלקה אשר מעוניינים להמשיך ליזום, לתכנן, להפיק ולייצר את עבודתם בעצמם. מבחינת המחלקה, זו עוד דרך לנסות לעזור ולתמוך בבוגריה ביום שאחרי סיום הלימודים".

"המחלקה מעמידה לרשות הבוגרים שנבחרו לתכנית את כל הסדנאות הקיימות במכון. לכל אחת ואחד מהם נבנתה עמדת עבודה פרטית כדי שירגישו בבית וירצו להיות בסדנאות כמה שיותר. שני הבוגרים מקבלים הנחיה צמודה ממנחי המחלקה ויכולים כמובן להגדיל את המעגל ולהתייעץ עם כל אנשי הסגל. בתמורה לכל הטוב הזה, משתתפי הרזידנסי מתחייבים לקחת חלק פעיל בחיי המחלקה ובפרויקטים השונים: השתתפות במרתונים, הנחיה של פרויקטי גמר, השתתפות בימי עיון, ביקורות בהגשות ועוד ועוד".

קנקני סאקה, עבודה של סער שוורץ. צילום: סער שוורץ

לוקה אור: "הבוגרים שנבחרו מקבלים את האפשרות לעבוד על הפרויקט שלהם בסדנאות המחלקה, לקבל תמיכה וייעוץ ממרצי המחלקה והנחיה קבועה מאחד המרצים. מטרת התכנית היא להמשיך את הקשר עם הבוגרים שלנו, לעזור להם להתפתח וליצור מצב בו הסטודנטים והסטודנטיות של המחלקה רואים לנגד עיניהם גם את הצעד הבא, ויכולים להתייעץ ולהיעזר בבוגרים הטריים שמביאים איתם יכולות ייחודיות אותם ימשיכו לפתח במהלך הרזידנסי".

מראה ומדף בלמינציית עץ, עבודה של בר גנץ. צילום: בר גנץ

אילון ערמון: "בסוף התהליך, אחרי 12 חודשים, מתבקשים הבוגרים להציג את תהליך עבודתם באחת מהגלריות של הפקולטה. תערוכה כזו מוצגת בימים אלה בגלריה הקטנה בה מציגה נטע אושרי, הבוגרת הראשונה של פרויקט הרזידנסי, תערוכה עשירה, מגוונת, מקצועית ומעניינת ביותר לטעמי".

לוקה אור: ״בשנה שעברה בחרנו את נטע אשרי, שעבודתה מוצגת בימים אלו בגלריה הקטנה, והיא דוגמה מעולה לאיך פרויקט רזידנסי יכול להראות כשעושים אותו עם כל הלב. שנה שעברה היתה הפיילוט של התכנית ומכל הבחינות אנו מרגישים שזו היתה הצלחה".

כוסות קפה הפוך, עבודה של סער שוורץ. צילום: סער שוורץ

השנה התכנית מתרחבת ונבחרו שני בוגרים שיקבלו ליווי צמוד במהלך השנה.

אילון ערמון: "סער ובר מתחילים את השנה השניה של התכנית ואני בטוח ששילובם בתכנית יפתח את שניהם. האופי, המקצועיות והאנרגיה הייחודית של כל אחד ואחת מהם ישפיעו עלינו – סטודנטים ומרצים במחלקה- במשך השנה הקרובה ויתרמו לעשייה המחלקתית".

סער שוורץ, בוגר המחלקה שנבחר לרזידנסי השנה:

"במהלך התכנית אני מתעסק בחיבור בין בני אדם לכלי ההגשה שלהם. הפרויקט יתחיל במחקר תרבותי בו אנסה להבין באילו נקודות זמן ומקומות בעולם בני אדם שמרו והעבירו כלים בירושה, ומה קורה היום בעולם המערבי מהבחינה הזו". 

קנקני סאקה, חלק ממחקר על קרמיקה משחקית. צילום: סער שוורץ

"מטרת הפרויקט היא חיבור מחדש בין בני אדם לכלי ההגשה שלהם על ידי שימוש בחומרים מקוריים, וצורות שונות אשר יאפשרו חווית משתמש חדשנית. התהליך עדיין בחיתוליו, אבל אפשר בקלות לראות איך פרויקט הגמר שלי הוביל לפרויקט החדש, עם הרעיון והמטרה".

"הכלים שקיבלתי במהלך הלימודים מיושמים במלואם בפרויקטים שלי היום. אני חושב שהלימודים היו הכרחיים להבנת המקצוע ולקבלת הכלים שסיגלתי לעצמי בזכותם. היום יש לי חופש אמיתי לייצר מה שבא לי ולשאול את השאלות שמעניינות אותי". 

כוסות אספרסו, ה״פרצוף״ הראשון שאני פוגש על הבוקר. צילום: סער שוורץ

"ההמלצה שלי אליכם הסטודנטים,היא להבין לעומק מהי נקודת המוצא של המרצה ולקחת רק את הדברים הרלוונטים לכם. בנוסף, לדעתי חשוב לסגנן שפה אישית כבר משלב מוקדם, להבין מי אתם, מה מעניין אתכם, ואיפה אתם באים לידי ביטוי בצורה הכי טובה".

בר גנץ, בוגרת המחלקה שנבחרה לרזידנסי השנה:

״הפרויקט שלי, ׳STEAM LINE׳, עוסק בכיפוף עץ מלא באדים. בטכניקה הזו מכניסים את העץ לקופסה עם אדים של קיטור, שמרככים את הסיבים ומאפשרים לכופף אותם לכל מיני תבניות. את טכניקת הכיפוף פגשתי בחיפושי אחר פרויקט הגמר שלי, ומהניסיון הראשון התאהבתי. במהלך המחקר הצורני וחיפושים רבים אחר פיתולים שונים הגעתי לנוסחה שלי: פיתול לטובת הפונקציה".

תהליך כיפוף העץ בסדנא. צילום: בר גנץ

"על תכנית הרזידנסי שמעתי לפני כמה חודשים מחברה ומיד ידעתי שאני ממש רוצה את זה. זה לא מובן מאליו עבור בוגרים טריים לקבל כזו הזדמנות מדהימה להמשיך ולהתפתח. קיבלתי מקום בסדנה שהוא רק שלי ואני מוקפת בציוד ובאנשים שעוזרים לי לעשות כל מה שאני חולמת עליו. למעצבת בתחילת דרכה שהיא גם אמא טרייה, אין מחיר לכמה שהתכנית עוזרת ומאפשרת לי לדחוף את עצמי קדימה".

כיפוף עץ מלא באדים. צילום: בר גנץ

"בלימודי עיצוב תעשייתי לומדים קצת מכל דבר- חומרים, טכנולוגיות, גרפיקה ועוד. בעיקר מלמדים לחקור ולהעמיק. אם משהו מעניין אותי אני יודעת איך ומה לבדוק כדי להבין אותו. אני לא מפחדת לנסות ולהכיר דברים חדשים. בתור בוגרת הייתי ממליצה לסטודנטים פשוט ליהנות. תשחקו, תצחקו, תקחו את הדברים בקלות, תשחררו את המחשב ותעבדו עם הידיים".

כיפוף עץ מלא באדים. צילום: בר גנץ

רוצים להצטרף לתכנית? ככה עושים את זה:

אילון ערמון: "הפרויקט פתוח לחמשת המחזורים האחרונים של בוגרי המחלקה. הצעות לפרויקטים נשלחות בעקבות קול קורא של המחלקה. צוות של מרצי המחלקה בוחן את ההצעות ובוחר מתוכן שני בוגרים.״

לוקה אור: "המחלקה בוחרת לתכנית סוג ספציפי של בוגרים ובוגרות: כאלו שמונעים על ידי עשייה ויזמות, שאוהבים להיות בסדנה, להפשיל שרוולים, לעבוד ולהתמסר לפרויקט. אנשים שהם מייקרים ואנשי עשייה, אנשים שמעוררים השראה אצל מי שסביבם".

שיהיה בהצלחה!

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.