
במהלך החודשיים האחרונים רחש המכון בפנזינאות מחתרתית במסגרת קורס "תרבות האינסטנט" של גלנדון (אנימציה וקומיקס, לשנים ג'-ד') וסדנאות פנזינים שנערכו לתלמידי איור שנה ב' על ידי איזבלה.
גלנדון ואיזבלה, עיצוב תקשורת חזותית
[/column] [column]פנזין הוא בהגדרתו עיתון עצמאי נטול מטרות רווח ואובייקטיביות, שנועד להעביר רעיון, סיפור, מחאה או אידאולוגיה אישית. הפנזינים שנוצרו במסגרת שני הקורסים התבססו על דפי A4 מקופלים, כלומר 4 עמודים. במהלך הקורס אנחנו דורשים מהסטודנטים ליצור סיפור קומיקס מלא במהלך שיעור אחד.
עבור רבים מהסטודנטים, הקורסים מתחילים כהלם. ההתנסות הראשונה ביצירת סיפור קומיקס מלא בפרק זמן כה קצר אינו טריוויאלי גם למי שרגיל לאייר או לעצב טקסטים. אולם תפיסת העולם שאנו מביאים בסדנת הפנזינים היא שבלי סיפור אין כלום. גם רעיון עיצובי או מיתוגי שלא עומד מאחוריהם סיפור ברור הם חסרי ייחוד.
שיטת העבודה היא מהסוף להתחלה. מתחילים מקומיקס של 4 ריבועים בעמוד האחורי. מתוכו מבינים מיהו הגיבור ומהו הסיפור, ועוברים לעמוד השער ומשם לכפולת האמצע. למה זה הפוך? כי כך שוברים את הרצף ההגיוני וגורמים למעצבים לחשוב. בסדנה מבינים שלכל אחד יש מה לספר. בין אם זה תולדות חייו, ובין אם זה מה שקרה אתמול בבוקר. הזמן הקצר גורם לדברים להיות ספונטניים ולקול הייחודי לפרוץ החוצה. אנחנו רק עברנו בין הסטודנטים וכיווננו אותם, שיפצנו פאנצ'ים ונתנו כיווני מחשבה, אך הם אלה שהזיעו, עבדו במרץ, שיתפו פעולה ויצאו עם אחלה תוצאות.
לפנזינים בארץ יש היסטוריה מכובדת. הראשון שהביא את הבשורה לארץ היה תמיר שפר שייסד את אנתולוגיית "הבועה" בהשראת מגזין "RAW" האמריקאי שבו נולדו השמות הלוהטים של עולם הקומיקס כמו ארט שפיגלמן (המייסד), רוברט קראמב, צ'רלס בארנס ועוד. בבועה התארחו דודו גבע, רותו מודן, זאב אנגלמאיר ועוד רבים וטובים. כולם היו שותפים בהמשך, לצדנו, בייסוד חבורת A4 המיתולוגית שכל הקומיקס בה, ללא יוצא דופן, הודפס על דפי צילום מקופלים. הרבה ציירי קומיקס התחילו בנקודה שבה סיפור קומיקס שלהם תפס, שבה הם גילו את יכולתם לדבר בבועות ובריבועים. אז גם השנה כמו בעבר, כישרונות רבים התגלו מול עיננו בזמן יצירת הפנזינים. אנחנו מחזיקים אצבעות שכמה מהם ימשיכו לחיות בבועה 🙂
[caption id="attachment_4057" align="aligncenter" width="750"]

