כנס פתיחת השנה של המחלקה לעיצוב פנים נפתח בציטוט על תפקיד העיצוב, האדריכלות ובינוי הערים בעולם, המשיך בהרצאה בנושא פרויקטים רב תחומיים ושיתוף פעולה בין מעצבים ואמנים, והסתיים בברכה לסטודנטים מרון ארד.
הילה טשרניחובסקי, עיצוב פנים
[/column] [column]"….עד אז – עיצוב חייב להעלם, אנו יכולים לחיות בלי עיצוב". (אדולף נטיליני, 1971)
האדריכלית טל דה לנגה בחרה לפתוח את כנס פתיחת שנה של המחלקה לעיצוב פנים, בהשתתפות מרצים וסטודנטים, בציטוט זה. האדריכל אדולף נטיליני מדגיש כי עיצוב איננו תמריץ לצרוך, האדריכלות איננה רק מודלים בורגניים של בעלות, ובינוי ערים אינו קיבוע של אי צדק חברתי, שכן אם הם כך, הרי שהמקצוע איננו מכוון לענות על צרכים עיקריים ומשום כך, מוטב היה לו להעלם מן העולם. בהקשר זה ציינה דה לנגה כי "תפקידינו כמעצבים הוא להוביל מהלכים שהם לא רק יופי בעולם רב תהפוכות, יש לנו הרבה מה לומר".
דה לנגה הציגה בפני הנוכחים בכנס, פרוייקטים רב תחומיים שמשרדה עוסק בהם, מתחום העיצוב והאדריכלות, הכוללים בתי מגורים, תערוכות קבע ותערוכות מתחלפות המוצגות בארץ ובעולם, תכנונים של מרכזי מבקרים וגנים. בנוסף, משרדה משתתף בתחרויות רבות ומגוונות, שכן בעיניה השתתפות בהן מהווה הזדמנות לעשיית דברים שהיא מאמינה בהם "העולם הוא נטול גבולות, הכל נושק בהכל".
[caption id="attachment_5330" align="aligncenter" width="750"] תערוכת קבע ביתן 27, הביתן היהודי באשוויץ, פולין[/caption]אחד הפרויקטים המרתקים שהציגה דה לנגה, עיצוב של תערוכת הקבע "שואה" המוצגת בביתן 27, במחנה ההשמדה באושוויץ. הפרוגרמה, שימור הבניין ועיצוב הפנים נעשו כולם על-ידי משרדה, שהציגה חדשנות רבה בתכנון התערוכה.
בתהליך עיצובי זה נטלו חלק אנשי מקצוע רבים, ביניהם אמנים כמו מיכל רובנר, אמני וידאו, מעצבי תקשורת חזותית ועוד. מטרת התערוכה היא לספר את סיפור השואה באמצעות החושים, תוך שימוש בעובדות אירועים היסטוריים. אחד החללים בתערוכה, עושה שימוש בסאונד כדי להעביר חוויה מוזיאלית שונה. חלל זה בנוי כך שהמבקר אינו יכול לשמוע את הקול של עצמו, וכך מועצמת החוויה באמצעות החושים.
[caption id="attachment_5255" align="aligncenter" width="750"] תחרות מוזמנת לתכנון גג מוזיאון נמו, אמסטרדם הולנד. סטודיו דה לנגה[/caption]מהו תהליך העבודה במשרדכם המתאפיין ברב תחומיות?
"תהליכי העבודה במשרד כמו שלנו זהים לתהליכי העבודה בכל משרד תכנון ועיצוב. ההבדלים נובעים מתפישת העולם שלנו הדוגלת בתכנון מולטידסציפלינארי ולכן מניפת הפרויקטים אותם אנו עושים שונה ממשרדים אשר עובדים בתוך שדה התמחות ספציפי. בשל אופי העבודה ובשל האהבה שלנו למגוון תחומי עיצוב, העבודה נעשית תוך שיתוף פעולה עם מומחים מתחומים שונים: אדריכלי נוף, אמנים, אוצרים, מדענים, אנשי וידיאו וכו'. בשל אופי העבודה מועסקים אצלנו בסטודיו אנשים מתחומים מגוונים: אדריכלים, מעצבי פנים, מעצבי מוצר, מעצבי תקשורת חזותית ואחרים, אשר מועסקים בהתאם לאופי הפרויקט והצרכים הספציפיים."
האם ישנם עיקרון או גישה מסויימיים המנחים אתכם בעבודותיכם?
"העיקרון המנחה המרכזי הינו לאתגר ולהתנסות בכל תחומי העיצוב והאדריכלות ואילו הנושקים להם. לפעול בשדה רחב ללא דעה קדומה ומתוך תשוקה לעשייה וללימוד תחומים עכשוויים וטכנולוגיות חדשות ותוך דיאלוג עם כמה שיותר מומחים ואנשי מקצוע. בתקופה בה כוחות השוק והכלכלה העולמית הופכים את האדריכלים והמעצבים לבאי כוחם, הולך ופוחת תפקידו המוסרי והביקורתי של המעצב והאדריכל ומרחבי עולמות אילו מצטמצמים לפרקטיקה המנסה להדביק את השינויים הטכנולוגיים והצרכים העכשוויים."
"לפיכך, עולה חשיבותן של דיסציפלינות (והאקדמיה בניהם) בתוך עולם העיצוב אשר מוקדשות למחקר, ביקורת והטמעת סוגיות רלוונטיות ועדכניות תוך דיאלוג מתמיד עם הפרקטיקה. העתיד של תחומי העיצוב והאדריכלות טמון בטשטוש הגבולות בינם לתחומי ידע משיקים ופיתוח שדות ידע נוספים אשר מרחיבים את הפרספקטיבה."
במהלך הכנס הציגה הסטודנטית הללי טל את עבודת הסטאז' בסטודיו של האדריכל והמעצב רון ארד בלונדון בקיץ האחרון.
[caption id="attachment_5254" align="aligncenter" width="750"] שער הסטודיו של רון ארד[/caption]הסטודיו עסק בקיץ בשלושה פרויקטים שונים והיא לקחה חלק בשניים מהם, תכנון פינת קפה נרחבת בחלל מרכזי, ועיצוב ותכנון חמש דלתות במבואת בניין בלב תל-אביב.
[caption id="attachment_5252" align="aligncenter" width="750"] הללי בחלל הסטודיו של רון ארד.[/caption]הללי הקרינה סרטון המציג זווית אישית של חווייתה בלונדון, אשר במהלכו האדריכל רון ארד איחל לסטודנטים במחלקה הצלחה רבה בלימודיהם ומציג משאלת לב – שיהפכו את העולם ליפה יותר.
[caption id="attachment_5253" align="aligncenter" width="750"] רון ארד ועובדיו בחלל הסטודיו[/caption]הללי ציינה כי התרשמה עמוקות ממקום העבודה הביתי והחם של רון ארד. היא העריכה את השילוב של טכנולוגיה וקראפט המגולמים בעבודותיו, ואת העובדה כי ניתן לראות בכל הפרויקטים שלו מחשבה מעמיקה, החל מהרעיון המרכזי ועד הפרטים הקטנים ביותר. עוד ציינה כי התרשמה מהעוצמה, המעורבות והייעוץ של ארד בכל דבר ועניין, כמו גם מהעובדה שהוא מעצב פריטים יומיומיים כמו משקפיים וספה ועד למבנה שלם על מכלול פרטיו.
[/column]