
בתום חצי שנה מדהימה בפורטוגל (שעברה כל כך מהר!), הגיע הרגע לשתף אתכם בכתבה האחרונה בסדרה על חילופי הסטודנטים. הפעם אשתף אתכם בחוויות הסמסטר: על האוניברסיטה, דרכי הלימוד והגישה השונה, וגם כמה פרוייקטים מעניינים. אני מקווה שנהניתם מהקריאה כמו שאני נהנתי לשתף אתכם בחוויה שלי.
נוגה קאוון, עיצוב פנים, היישר מליסבון.

על האוניברסיטה | ULISBOA
כפי שסיפרתי בכתבה הראשונה בסדרה, אני לומדת במסגרת חילופי סטודנטים באוניברסיטת ליסבון. הפקולטה לאמנות ועיצוב Belas Artes, בה אני לומדת, היא הפקולטה הוותיקה ביותר להשכלה גבוהה בתחום האמנות בכל פורטוגל. בפקולטה נלמדים קורסים בנושאי אמנות ועיצוב בדגש על טכניקה והקשר תקופתי-תרבותי לימינו, והכל בשפה הפורטוגזית (אל תדאגו, מסתדרים). הפקולטה ממוקמת במרכז ההיסטורי של ליסבון, בעיר העתיקה, בשכנות למוזיאון הלאומי לאמנות עכשווית. מבנה הפקולטה מעוצב בסגנון עתיק ומסורתי: תקרות גבוהות, קשתות, שימוש רב באבן ושיש ומגוון של פסלים במסדרונות. כל אלה יוצרים אווירה ייחודית ומאוד שונה ממה שאנחנו מכירים בארץ, יותר אווירה של מוזיאון מאשר מרכז לימודי.

חופש יצירה | תעשו מה שבא לכם
אחד הדברים הכי בולטים בגישה הלימודית וגם הכי שונים מהלימודים בארץ הוא החופש המוחלט בתוכן העבודות. אין קונספט מוגדר, התלמידים.ות יכולים.ות ליצור מה שבא להם.ן ולגבש לעצמם.ן קונספט חופשי לחלוטין איתו יעבדו במהלך הסמסטר. כמי שרגילה ללימודים בארץ ולמגבלות רבות בתרגילים, זה היה מאוד קשה בהתחלה. ההבנה שהכל פתוח ושיש אינסוף אפשרויות בלבלה אותי. אבל ברגע שהתמסרתי לתהליך, למדתי לשחרר ופשוט לתת לדברים להגיע מעצמם, היה הרבה יותר קל. דווקא החופש הביא אותי לתובנות מדויקות יותר כלפי הערכים וההשקפה שלי בנושאים בהם אני דנה כמעצבת.

פרויקט אישי | יש מאין
שני הפרויקטים האהובים עלי בסמסטר נעשו במסגרת קורסי קרמיקה ואריגה. בשניהם עסקתי בקונספט דומה שבא לידי ביטוי באופן שונה על פי דרישת הקורס והטכניקה. הפרויקט הסופי בכל קורס היה יצירת אלמנט עיצובי לבית. שני התוצרים שלי עסקו בקיימות ומיחזור: שימוש בקיים ליצירת דבר-מה חדש ושימושי. בקורס אריגה התחלתי בחקר חומרי, במהלכו בדקתי אילו חומרים ניתן לארוג יחד. השתמשתי בחומרים ממוחזרים בלבד כמו שקיות ניילון, קרטון, אריזות פלסטיק ונייר, ובחנתי כיצד אני יכולה להפוך אותם לאלמנט עיצובי. בחרתי לעצב מנורת שולחן קטנה על ידי שימוש בשקיות ניילון ופס לד ששולב בתוך האריגה עצמה. את האלמנט כולו העמדתי על צנצנת – ממוחזרת גם היא.


בקורס קרמיקה התבוננתי בהיבט אחר של יצירת דבר חדש מהקיים ופיתחתי קונספט המתקשר לנושא קרוב לליבי – צמחים. עיצבתי סדרת כלים המיועדים לייחורים (ייחור: חלק של ענף הנלקח מצמח, ממנו מצמיחים צמח חדש). השימוש בייחורים הוא אקולוגי ומייתר את הצורך לרכוש צמחים. הכלים שעיצבתי מכילים מים ופתח המתאים להנחה של ייחור. כך הכלי והצמח הופכים יחד לאלמנט שלם המפגיש בין עולמות העיצוב וצמחי הבית.

טכניקה | דיוק, דיוק ועוד דיוק
אמנם בבחירת תוכן העבודה יש חופש מוחלט, אבל לא כך בכל מה שנוגע לטכניקה בה נעשית העבודה. המרצים.ות מעבירים.ות הרצאות במהלך הסמסטר בהן נלמדות טכניקות שונות לעבודה בחומר. לאחר מכן, על הסטודנטים.ות ליישם את אותה השיטה או הטכניקה כפי שנלמדה, כאשר התוכן והקונספט נתון לבחירה אישית. הביקורות של המרצות.ים מתמקדות ביישום של הטכניקה, פחות בקונספט של הפרויקט, ממש הפוך ממה שאני רגילה אליו מלימודיי בארץ. אישית, אני מתחברת יותר לדרך הישראלית, אבל חשוב לזכור שעוד נקודות מבט חשובות ללמידה ולהתפתחות.
אין פחד | אתם תצליחו
באופן כללי הגישה בפקולטה מעודדת את הסטודנטיות.ים להעז ולהיות אמיצים בפרויקטים שלהן.ם. מרצים.ות מעודדים את התלמידים.ות להוציא לפועל פרויקטים מסובכים וגדולים וכך גם התלמידות.ים יוזמים זאת מעצמם. אם סטודנטי.ית רוצה לבצע פרויקט יותר גדול ומורכב, תהיה זמינות והתחשבות מצד המרצים בכל הנוגע ללוח הזמנים. תהליך היצירה והתוצר חשובים יותר ממועד ההגשה או מהציון. במיוחד שמתי לב לזה בתערוכת האמצע, בה הוצגו עבודות נבחרות של הסטודנטיות.ים בפקולטה. כל פיסת קיר ורצפה ברחבי האוניברסיטה התמלאה ביצירות. התוצאה הייתה מרשימה ומגוונת, עם המון תוכן במדיות שונות ושלל רעיונות יצירתיים וחדשניים.

גמישות ואילתורים | הכל בסדר, אל תלחצו
בהמשך לכך, הגישה הלימודית פה מאוד גמישה ומכילה, משוחררת מאוד ביחס לארץ. יש יתרונות רבים בצורת הלימוד בארץ: הרבה פעמים מתוך העומס, הלחץ והדד ליין מתפתחים פרויקטים יצירתיים ומעניינים וכך גם נפח העבודה גדול, וניתן לפתח אותו בקלות הלאה. בליסבון הדברים עובדים יותר לאט. הדוגמה הטובה ביותר לכך היא ההתמודדות המקומית עם הקורונה. כשמרצה או אחראי.ת סדנה לא נמצאים עקב מחלה הכל נעצר ונסגר, אין מחליפים והסטודנטים.ות מתאזרים בסבלנות עד שישובו. הגישה הזו הפתיעה אותי, אני ממש לא רגילה למנטליות כזו. לא הייתה ברירה ולמדתי לחשב מסלול מחדש ולאלתר את הדרך עד למציאת פתרון.

הלימודים פה כל כך שונים. חשוב ומעניין להתנסות בגישות שונות לעבודה וללימודים. ברגע הראשון זה קצת מוציא מאיזון, אין את הדרך הקבועה והמוכרת, אבל דווקא בגלל זה לומדים כל כך הרבה. מגלים שיש עוד אפשרויות ודרכים להשגת המטרה. ההתנסות בלמידה שונה העניקה לי עוד נקודות מבט והבנה מהי הדרך הכי נכונה לי, כאדם וכמעצבת. חוויית חילופי הסטודנטים העניקה לי יותר ממה שיכולתי לדמיין, למדתי להסתגל למקום ולתרבות אחרת (כל כך מדהימה!), הכרתי אנשים מכל העולם שהפכו לחברים וגיליתי בעצמי עוד צדדים כמעצבת.
! obrigada (תודה בפורטוגזית)

כל התמונות: נוגה קאוון