היי יהונתן, הצג את עצמך לקוראי וקוראות המגזין
היי, אני יהונתן מירקו שקד, סטודנט שנה ד' במחלקה לתקשורת חזותית ב-HIT.
אני בן 25, מצייר מגיל אפס, גר בת"א, נוהג בחללית, עובד בחצי משרה בתור קוסם ודובר חמש שפות כולל שפת הב'.
בזמני הפנוי נהנה מקפה עם חברים ואוהב לגשר על פערים בין מכריי אוהדי טיילור סוויפט וקנייה ווסט.
מהם מקורות ההשראה שלך?
לאחרונה הבנתי שההשראה אשכרה נמצאת בכל מקום. כשאני באמת יושב ומסתכל על אנשים או על נופים אני מתחיל ללמוד, וכשאני פונה ליצור אני נזכר ומשלב את מה שראיתי עם מה שאני עושה. אני יכול לקבל השראה מנסיעה באוטובוס או משיחה עם חברים.
במקביל אני גם בנאדם של רפרנסים. אני אוהב לשמור דברים כמו צילומי מסך, דברים מהאינסטגרם או עמודים מעיתונים שקרעתי ושמרתי, אני יוצר לעצמי תיקיות וחוזר אליהן כל פעם מחדש, ומוצא עוד דבר שנותן לי השראה.
רוב הדברים הטובים כבר נוצרו ואין פשע בלחזור למשהו שאנחנו כבר מכירים, ליצור ממנו משהו חדש או לקחת ממנו השראה.
מושפע מעבודה של הצלמת המדהימה אלכס פרפורי. הדיסוננס פה מאוד עניין אותי ורציתי לצייר את זה, משהו תמים של בדיוק שבוע לפני המלחמה.
אילו ספרים השפיעו עליך ביותר כמעצב?
Learn to draw Disney princesses – בגיל 13 הייתי בטיול בר מצווה ביורודיסני בפריז ואמא שלי קנתה לי את הספרון הזה. אני מכור לדיסני מגיל אפס וכל חיי ציירתי את הסרטים שראיתי. אחד הסרטים האהובים עליי הוא בת הים הקטנה, ו-Glen Kean האנימטור שיצר אותה הוא אחת ההשראות הכי גדולות שלי עד היום. הספר הזה הוא הבייס של היצירה שלי ולמדתי ממנו המון – גוף, פרופורציות, הבעות פנים. זה אמנם נראה ספר שטותי אבל העולם שהוא מכיל בתוכו הוא גדול מאוד.
Jamie Hewlett board book – ג'יימי היולט הוא אחד האנשים שעומדים מאחורי הלהקה המדהימה gorillaz, שחלק מרכזי בייצוג שלהם הוא חזותי. ג'יימי יצר עולם שלם עם דמויות יוצאות דופן עם סגנון חד פעמי וזכיר. העיצוב שלו הוא חצוף ומלוכלך, ואני מאוד מתחבר לזה: משהו ביצירה שלו קורא לשחרר ולתת לצדדים האפלים יותר במוח לצאת אל האור וליצור משהו מטורף.
David Lachapelle – Lost + Found – ספר צילום של דיוויד לה שאפל האחד והיחיד שכולל בתוכו עבודות מכמה שנים. לה שאפל יוצר עולמות שונים בכל עבודה: עולמות צבעוניים ואקלקטיים. ברגע הראשון שרואים עבודה של לה שאפל המוח מקבל פיצוץ של מידע שהוא לא מעכל, ואם שוהים יותר מרגע אפשר למצוא מסרים הרבה מעבר לרושם הראשוני שקיבלנו מהעבודה. לה שאפל לימד אותי ליצור סטים, לתת תשומת לב לפרטים הקטנים, להסתכל על תמונה לרוחב ולהבין שבפריים אחד אפשר להגיד אלפי מילים. הוא המלצה חמה לסט דיזיינרז וכמובן לצלמים.
איזה מקום יש לספר סקיצות בחייך?
נראה לי שעבור אמנים ספר סקיצות דומה ליומן. זה מה שאנחנו עוברים במהלך השנה או בפרק זמן מסוים.
יש לי ספר סקיצות מכל שנה בחיי – בצבא, אחרי השירות, מהשנים שלי בתיכון, בתור טינאייג'ר, שנה א' ב' ג' בלימודים – כל ספר נראה אחרת לגמרי וזה מי שהייתי באותה תקופה. ספר סקיצות זה הלב שלי, הרעיונות שלי, הסודות שלי, הסיפורים שלי – זה הכל.
ספר סקיצות הוא מפלט. תהליך העבודה שלי הוא לשבת ליד שולחן ופשוט לתת לידיים ליצור מה שהראש חושב באותו רגע – זה יכול להיות הכי זורם ולפעמים אין מוזה ותקוע ולא חייב אז קמים ולא יוצרים, אבל יש ימים שזה זורם כמו מים והיצירה באה לידי ביטוי על כמה דפים ברצף.
מה הסגנון והטכניקה האהובים עליך?
ידני ידני ידני! אני אוהב כמו פעם דף ועיפרון, סקיצות מהירות וטובות. השלב של הצביעה הכי קשה לי, אבל אני מגלה שטושים זה החיים, בעיקר טושים של ילדים שעולים עשרה שקלים ועושים את העבודה בצורה הטובה ביותר.
מה אתה הכי אוהב לצייר בספר סקיצות?
נשים. נשים הן המוזה הכי גדולה שלי. מגיל צעיר ועד היום זה הדבר הראשון שאני מצייר כשאני מתחיל סקיצה. פנים, קימורים, בד על הגוף. פעם זה היה בנות ים והיום זה נשים בכללי.
מה שכן, לאחרונה אני מצייר דווקא דברים שלא הייתי מצייר בעבר ומנסה לאתגר את עצמי עם ציורים שהם חדשים לי, דברים שיותר ״קשה״ לי לצייר. לפני כמה שנים קלטתי שאני לא טוב באיור גברים אז התרכזתי בזה ימים שלמים. נופים ורקעים זה גם משהו חדש בשבילי, ובכללי מה שיש בו מסה של צבע. השלב האהוב עליי זה האאוטליין – הציור הקווי.
מהי עבודת חלומותיך?
לעבוד עם ריהאנה. היצירה שלה לא נגמרת רק במוזיקה, היא באה לידי ביטוי בעולמות השונים של תקשורת חזותית – אם זה בעיצוב אופנה, מוזיקה וקליפים, יזמות, פילנטרופיות. אני חושב שהיא אמנית שידעה לקחת את הכוח שלה ולמתוח אותו לכמה שיותר אפיקים, ולהצליח בהם קצת כמו מתיחת מותג.
באלבום שלה Anti מ-2016 היא עבדה עם האמן הישראלי רועי נחום, שמשלב כתב ברייל וציור, וביחד הם יצרו את הקאבר לאלבום שלה שהיה מועמד לגראמי.
באופן כללי כל עולם המוזיקה קורץ לי, אני מרגיש שמוזיקה היא חלק בלתי נפרד מעולם האמנות, והאפשרויות שיכולות להתפתח ממוזיקה הן בלתי נגמרות. למשל מה שביונסה יצרה עם האלבום האחרון שלה Renaissance הוא עולם שהולך הרבה מעבר לרק מוזיקה, אם זה שילוב של מאפיינים חזותיים שלוקחים השראה מ Hajime Sorayama, עד ליצירת עולם שלא הכרנו והפך להיות איקוני וזכיר לעוד הרבה שנים.
כיצד לדעתך עיצוב (תעשייתי/תערוכות וכו') משפיע כיום על החברה בישראל?
לא מספיק, החברה הישראלית היא אחת המעניינות שקיימות בעולם! אני מאוהב בעם ישראל ובמדינה אבל יש משהו שמרגיש לי מאוד צבוע. אנשים יקבלו את גלויות החטופים של זאב אנגלמייר ("הגלויה היומית"), אבל לא יקבלו את עיצוב המחאה של שושקה.
אילו שינויים היית רוצה לראות בעיצוב בשנים הקרובות?
הייתי רוצה לראות חזרה אחורה. משהו באובססיה של ״קדמה״ ו״חדשנות״ קצת פתטי בעיני, לקנות את האייפון החדש כשהאייפון החדש שלך עובד מצוין, לקנות את המשקפיים של אפל באלפי דולרים בשביל… לא מצאתי סיבה טובה. לקבל עבודה ולרוץ ל-chat gpt עוד לפני שקראת עמוד על הנושא שאתה אמור לחקור. להתחיל ליצור וישר לרוץ למחשב או לאייפד. הייתי רוצה לראות חזרה למקורות – ליצור עם הידיים, להתחיל מטושים מהסופר על קרטון שמצאנו ליד הפח בבניין. אחד הדברים שלקחתי מהלימודים הוא לנסות ליצור מהדברים שיש לנו בבית ולהתפלא כמה דלות החומר זה דבר אמיתי ויפה שמעביר את המסר בצורה מצוינת, הרבה פעמים יותר טוב מהמחשב.
איפה את/ה רואה את עצמך בעוד עשור מהיום?
וואו לא יודע. מאושר
רשתות חברתיות ואתר של יהונתן
Mail: yonishaked47@gmail.com
Instagram: Yoni_shaked_4