
ספר לנו קצת על עצמך:
אני רון נדל, מעצב גרפי ומאייר, בוגר המחלקה לאנימציה בבצלאל. כשנתיים לאחר סיום הלימודים הבנתי שאני יותר נהנה מעיצוב מאשר מאנימציה. במקביל לעבודה כמעצב אינפוגרפיקה בידיעות אחרונות, הקמתי ביחד עם שני שותפים את מותג בגדי הים weekends at שבו אני מתפקד גם כארט דיירקטור. בין לבין אני גם עובד על פרויקטים כיפיים עם לקוחות כמו נספרסו וקשת. אחת האהבות הכי גדולות שלי הוא הפרינט על שלל סוגיו, בעיקר טכניקות דפוס מסורתיות. הדפסים שיצרתי בהשראת תל אביב וירושלים הוצגו בתערוכות בטאיפיי, בפילדלפיה ובניו יורק, ונמכרים כבר מעל ל-15 שנה בחנויות עיצוב בארץ ובעולם.


איזה מקום יש לספר הסקיצות שלך בחייך?
ספר הסקיצות שלי הוא בעצם האייפד ולא המחברת המסורתית. האפשרות לעשות undo מתי שאני רוצה מאוד משחררת אותי מבחינה יצירתית. בעיניי, הפורמט שבו בוחרים צריך להיות זמין לשימוש בכל מקום, קל ומשוחרר ממגבלות. מאז שהתחלתי לעשות סקיצות על האייפד אני מצייר הרבה יותר מבעבר. היכולת לצייר בכל כלי ובכל צבע מבלי להתחייב ובלי להתלכלך מאפשרת לי להגיע מהר יותר לרעיונות יצירתיים. בתור ספר הסקיצות שלי, האייפד הוא המקום שבו אני מתחיל כל פרויקט ומפתח בו קונספטים, הוא הקנבס שסופג את כל הסקיצות הגרועות שלי עד לגרסה שאיתה אני חי בשלום. הוא גם המאגר שאליו אני פונה כדי לקבל רעיונות שאני מהעבר השאיר לי. אפילו בכיתות רישום מודל אני רושם בו ולא על נייר.


אתה ממליץ על שימוש בספר סקיצות?
להמליץ ליוצר/ת להשתמש בספר סקיצות זה מבחינתי כמו להמליץ לזמר/ת לשיר. זה משהו כל כך בסיסי בהוויה שלנו. לשם הולכים כל הרעיונות הראשוניים ושם מתחילים כל הפרויקטים. זה המקום שמכיל את הדברים הכי מכוערים שיצרתי בחיים וגם את הרעיונות הכי טובים שבכלל לא זכרתי שחשבתי עליהם. הוא כל כך מרכזי בחיים שלי, שאם יש תקופה שאני לא משתמש בו זה אומר שמשהו לא בסדר. אם אשתמש בו כשאני לא מרגיש טוב, זה כמעט בוודאות ישפר את המצב. אז התשובה היא כן, אני חושב שאם בא לך להיות יוצר או יוצרת, הדבר הראשון שצריך לעשות הוא למצוא את הנייר ואת כלי הציור שיאפשרו לכם לבטא את עצמכם בצורה הכי משוחררת וללא הסחות דעת.

שתף איתנו סקיצה אהובה עליך במיוחד
במסגרת מותג בגדי הים, הוצאנו בקיץ שעבר קולקציה בהשראת מפלצות מיתולוגיות. זה היה פרויקט הסטוריטלינג הכי גדול שעבדתי עליו מאז סיום הלימודים, והוא איפשר לי להתעסק שוב בעיצוב דמויות. האתגר היה כפול, כי לכל אחת מהמפלצות בחרתי בטכניקת הדפסה מסורתית אחרת: את הסירנות יצרתי בציאנוטייפ, את הערפדים גילפתי בחותמות לינולאום ואת היטי הדפסתי בדפוס רשת. זה אומר שתוך כדי עיצוב הדמויות הייתי צריך לקחת בחשבון גם את מגבלות הטכניקה שבחרתי להן. הסקיצות שעשיתי בזמן הפיתוח היו אחד הדברים הכי מהנים ומספקים שיצא לי לעבוד עליהם.


מה הסגנון והטכניקה האהובים עלייך?
בגלל שהאייפד תפס בחיי את מקום הנייר בכל מה שנוגע לציור, הייתי צריך לתעל לאנשהו את האהבה להארד קופּי. זה התחיל לפני יותר מעשור כשעשיתי את הקורס הראשון שלי בדפוס רשת, ומאז אני משתדל להתנסות ולהשתכלל בכמה שיותר טכניקות הדפסה מסורתיות. כשמדפיסים בצורה ידנית, חוסר השליטה בתוצר הסופי הוא אמיתי ותמיד יש הפתעות לא צפויות. מכל הטכניקות שהתנסיתי בהן האהובה עליי היא ציאנוטייפ. התהליך כולל חשיפה של הנייר לנגטיבים באור שמש ושטיפה במים שחושפת את הדימוי, וזה כמו קסם בכל פעם מחדש. התוצר הסופי הוא בגווני כחול בלבד, והמגבלה הזאת מאלצת אותי למצוא פתרונות יצירתיים בכל הנוגע לכמות הגוונים שאני יכול להשתמש בהם. זה מסוג האתגרים שאני מאוד אוהב להתמודד איתם ומרגיש שעוזרים לי לפתח את הסגנון שלי כיוצר.



מה הם מקורות ההשראה שלך?
השראה מגיעה ממיליון מקומות, כמובן. אבל בין היתר – מסרטים של פיקסאר, עיצובים של האחים שמיר, ספרים של ארט ספיגלמן, סדרות של ה-BBC ודוקו מדע, אייקונים ומפות של מאסימו ויניילי, הפקות מוזיקליות של מקס מרטין, מבנים של פרנק לויד רייט, קריקטורות של אל הירשפלד, משחקים של נינטנדו. וטבע. בטיולים אני הכי חנון שעוצר ליד כל פרח שני כדי להעריץ אותו.
אינסטגרם: https://www.instagram.com/ronadel
אתר הדפסים: https://www.ronadel.com/
מותג בגדי הים שלי: https://weekendsat.com/