מי אמר שלא צריך לשפוט ספר לפי הכריכה? חלק בלתי נפרד מעיצוב מוצר הוא אריזתו. הספר "The Package Design Book" הוא הכלי שלכם כמעצבים ללמוד איך עיצוב אריזה יכול להיות הצעד הראשון בדרך להצלחה שיווקית מסחררת.
שירן חרז, עיצוב פנים
[/column] [column]את הספר "The Package Design Book" חיבר המעצב הגרפי, המשווק והמומחה לתרבות חזותית ג'וליוס ויידמן (Julius Wiedemann). הספר מציע מבט רחב על האבולוציה של עיצוב האריזה וכיצד היא משפיעה על התנהגות הצרכנים. הקורא/ת נחשפ/ת לשפע צבעים, טקסטורות ומחשבות על עיצוב אריזה, שמתפרסות על למעלה מ-600 עמודים מרהיבים.
הפרקים מחולקים לפי צבעים אשר מייצרים סדר ויזואלי ומכניסים צבעוניות חגיגית, שמצטרפת למוצרים החגיגיים אף יותר. כל פרק מוקדש לקטגוריה שונה של אריזות: למשל אריזות למשקאות מיוחדים המכונות אריזות "יהלום" וללא ספק מצדיקות את הכינוי. הפרקים הנוספים מוקדשים לאריזות מזון, טיפוח לגוף, מותרות ומוצרי שוק אחרים כגון מוצרים לחיות, מוצרי טבק ועוד.
כריכת הספר היא דוגמה ומופת לעקרונות אריזת המוצר שתמצאו בפנים. הכריכה הקדמית צהובה ומוטבע עליה אימג' של בננה. כריכתו האחורית של הספר היא ורודה עם עיצוב משעשע של אריזת ביצים. הצבעוניות העזה של הספר ובחירת האימג'ים שמציגים אותו בצורה עסיסית ומעניינת מושכים את הקורא/ת לרכוש את הספר, או לפחות להרים אותו מהמדף.
[caption id="attachment_9852" align="aligncenter" width="750"] כריכת הספר "The Package Design Book"[/caption]כאמור, הפרק הראשון בספר מציג מגוון של אריזות מעוצבות בקפידה של משקאות חריפים וקלים. אחת האריזות הבולטות שמושכות את העין היא אריזת Diamond Pentaward 2011 של חברת Ramsola. מדובר בבקבוק מים מינרליים שנמכר בשוודיה והפך למותג מצליח. הבקבוק עשוי מפלסטיק אך נראה כבקבוק זכוכית מתוך מחשבה על חומר ידידותי יותר לסביבה. באמצעות הפחתת משקל האריזה בכתשעים אחוז, ניתן לשנע את המוצר ביתר קלות ומהירות. כמו כן הייצור תוכנן כך שיצמצם את פליטת הפחמן הדו חמצני בכשישים וחמש אחוז. העיצוב זכה לשבחים על האסתטיקה שלו ועל צורתו שעוצבה כגביש. לא סתם הוא נמכר במסעדות יוקרה ומועדוני לילה.
[caption id="attachment_9851" align="aligncenter" width="750"] Ramsola bottle: חומר ידידותי לסביבה ככלי שיווקי.[/caption]ואם כבר מדברים על בקבוקים מיוחדים, אל תפספסו את בקבוק הSTR של חברת הבירה היינקן שמופיע בפרק השני. הבקבוק תופס את העין במועדוני לילה באמצעות התאורה שלו. אריזת הבקבוק מכילה דיו UV ייחודי ובלתי נראה באור יום. בחשכת המועדון הבקבוק חושף עיצוב זוהר ומפתה, שהושק בהצלחה רבה ברחבי העולם ואף הגיע לעיתונות.
[caption id="attachment_9846" align="aligncenter" width="750"] Heineken STR Bottle עיצוב שמשלב תאורה ומכוון לקהל יעד של מועדוני לילה[/caption]אריזה מעניינת נוספת היא אריזת Jaw Drop Coolers של חברת Brand Ever. מדובר בעיצוב אריזת פחיות של משקה אלכוהולי בטעמים מגוונים שהוכיח שעיצוב לא צריך להתמקד רק ביופי, אלא הוא גם כלי שיווקי. קצת גרפיקה יצירתית בהשראת ספר קומיקס הפכה את המוצר לצעיר ורענן. רעיון אסטרטגי-עיצובי נוסף הוא עיצובן של סדרות שלמות של פחיות מאותו טעם, במטרה לפתות את הקונים לקנות פחיות נוספות ולהשלים את האיור על גבי האריזה. כך, עיצוב האריזה מייצר ערך מותגי ותוכן משעשע בעת ובעונה אחת.
[caption id="attachment_9847" align="aligncenter" width="750"] Jaw Drop Coolers. עיצוב סדרת פחיות בהשראת קומיקס[/caption]במקרה של כל ארוחה, לפני שלב הטעימה מגיע שלב הבחירה. ובשלב זה עיצוב האריזה של המוצר הוא מרכיב קריטי, שיכול לעזור לו להיות בר-המזל שנבחר משורת המוצרים שעל המדף. עיני הצרכנים בוחנות את המוצרים בקפידה, והמוצר המנצח יהיה בעל האריזה המוצלחת ביותר. גם הטעם די חשוב, כמובן, אבל "העין טועמת לפני הפה". רובנו נוטים להסכים עם הביטוי השגור הזה, ואנחנו מוכיחים את זה בכל פעם שאנחנו רואים מוצר על המדף ומחליטים אם הוא טעים או לא עוד לפני שבכלל טעמנו אותו. כל זה- בזכות עיצוב האריזה.
מוצר בולט במיוחד מופיע בעמ' 265, של חברת Guzman Y Gomez. מדובר בסדרה של רטבי צ'ילי שמצליחה לתקשר את מהות המוצר בצורה משעשע וללא עזרים טקסטואליים. היא עושה זאת באמצעות הבעות פניהם של מנהלי מסעדה שצולמו בזמן שהם טועמים את הרטבים: הבעת הפנים שלהם משקפת את רמת החריפות של הרוטב. גישה זו מאפשרת תקשורת מהירה של טיב המוצר, ובו זמנית מעניקה אותנטיות ואישיות למוצר.
[caption id="attachment_9845" align="aligncenter" width="750"] מוצר בולט במיוחד מופיע בעמ' 265, של חברת Guzman Y Gomez.[/caption]את הפרק של מוצרי הטיפוח פותח מוצר מגניב במיוחד בשם ShoeLace Box של חברת GORTZ 17. החברה חיפשה עיצוב אריזה חדשני שיגדיל את המכירות ויעזור להפוך את המותג שלהם לנחשק יותר. הפתרון: אריזת נעליים שעל גביה מופיעה תמונת הנעל הנמכרת עם שרוכים צבעוניים שמשמשים הן כאלמנט עיצובי והן כידיות האריזה. בנוסף, השרוכים של האריזה ניתנים לשליפה ומשמשים כשרוכים נוספים לנעל החדשה. מגניב נכון?
[caption id="attachment_9854" align="aligncenter" width="750"] ShoeLace Box. עיצוב שיווקי, ויזואלי ופונקציונאלי.[/caption]הספר מספק הצצה מעניינת לתחום שלם בעולם העיצוב. ללא ספק, מדובר בקריאה מהנה ומועילה ביותר!
שם הספר: The Package Design Book
מחבר: Julius Wiedemann
מוציא לאור: Pentawards host institution;Koln : Taschen
שנת פרסום: 2017
בספריית המכון: 766:658.788 PAC
כל התמונות צולמו ע"י שירן חרז.
[/column]