עכשיו קוראים
על עיצוב, למידה ובינה מלאכותית: הכנס העשירי לטכנולוגיות למידה ב-HIT

על עיצוב, למידה ובינה מלאכותית: הכנס העשירי לטכנולוגיות למידה ב-HIT

לכבוד הכנס העשירי לטכנולוגיות למידה, החלטנו לצאת אל מעבר לגבולות בניין הפקולטה לעיצוב, ולגלות מה קורה בפקולטות אחרות במכון. מה זה בכלל טכנולוגיות למידה? מה לזה ולעיצוב? ואיך מהפיכת הבינה המלאכותית קשורה לכל זה? 

עדן כץ, מערכת כולעיצוב

ב-22 ביוני נערך במכון הטכנולוגי חולון הכנס השנתי בארגון הפקולטה לטכנולוגיות למידה, בהשתתפות מומחים מהתעשייה ומהסגל האקדמי של HIT. לכבוד חגיגות העשור, מארגני הכנס בנו תכנית עשירה וגדושה בסדנאות, נטוורקינג והרצאות של המובילים בתחום, והאירוע היה סולד אאוט כבר שבועות מראש. 

אז מה זה בכלל טכנולוגיות למידה? ואיך זה קשור לעיצוב? בקהל לא חסרו מומחי פוטושופ, PPT, סטוריליין וכל גווני התקשורת החזותית, מה שניכר היטב במצגות המושקעות של הדוברים. אבל הקשר בין טכנולוגיות למידה לעיצוב הוא הרבה יותר מהותי: כל מהלך עיצובי מבקש לפתור בעיה, להציע פתרון. אנשי למידה מעצבים פתרונות הדרכתיים, מרמת המיקרו של עיצוב קורסים, לומדות וסרטונים ועד רמת המאקרו של שכבר נושקת לעולמות הייעוץ הארגוני. 

אחת המתודות החזקות בתחום היא Design Thinking, שמגיעה במקור מעולמות העיצוב ומשרתת היטב גם מטרות של עיצוב למידה. מבט מהיר בלו"ז הכנס מגלה שלל תכנים בנושאי עיצוב תוכן, מציאות מדומה ורבודה, פיתוח תוכן עם כלי בינה מלאכותית, עיצוב מרחבי למידה ועוד ועוד ממתקים בסגנון. הדגש בכנס ללא ספק היה על מהפכת ה-AI הנוכחית שמגדירה מחדש את עולמות העיצוב, הלמידה ומה שביניהם: בכל מושב הייתה לפחות הרצאה או סדנה אחת העוסקת בבינה מלאכותית. 

ד"ר ערן גל, ראש התכנית לתואר שני בטכנולוגיות למידה ב-HIT

הכנס נפתח בברכות של נשיא HIT, פרופ' אדוארד יעקובוב, פרופ' גילה קורץ, דקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה וד"ר ערן גל, ראש התכנית לתואר שני (גילוי נאות- אני לומדת בה!). מה שבלט כבר בשלב הברכות הייתה התחושה שיש כאן קהילה חזקה ואורגנית שצמחה בין כתלי המכון ומעבר לו. ניכר שרבים מבאי הכנס מכירים זה את זה, עבדו יחד, למדו יחד ושלל הבדיחות האישיות והנוסטלגיה המשותפת העידו על כך. מעבר לאווירה החברותית, אין כנס מוצלח בלי קפה טוב והחבר'ה בטכנולוגיות למידה יודעים את זה. היה יום ארוך וגדוש בתכנים, אז המארגנים דאגו להשאיר אותנו ערניים עם המון פינוקים, קפה ופחמימות מפתות. ההשקעה בפרטים הקטנים הייתה עד לרמת הלאנצ' בוקס והתגים האישיים עם המסלול האישי של כל משתתפ/ת, כולל חדר ושעה. 

במרכז: נשיא HIT, פרופ' אדוארד יעקובוב ודקנית הפקולטה לטכנולוגיות למידה, פרופ' גילה קורץ

אחרי כוס הקפה הראשונה לבוקר, אפשר היה להתרווח בכיסא ולהאזין להרצאה שבעיני זוכה בתואר ההרצאה הטובה בכנס (לא ששמעתי את כולן). הדובר הראשי, ד"ר יובל דרור, נתן הרצאה סוחפת שלוותה באימג'ים מדויקים וקצביים. דרור מגיע מעולמות הסוציולוגיה של הטכנולוגיה, והוא חוקר, סופר, עיתונאי, מגיש פודקסט שאני אישית כבר הספקתי להתמכר אליו ("עושים טכנולוגיה"- חפשו אותו). בקיצור- איש מעניין שמעודכן בצורה מלחיצה בכל התפתחות בגזרה הטכנולוגית העולמית. ספציפית לגבי ההתפתחות המרעישה האחרונה, אני מניחה שכולכם גם מעודכנים היטב. במקרה או שלא, גם הפקולטה לעיצוב הרימה כנס שלם בנושא AI, תחום שמרגש וגם מפחיד את כולנו- במיוחד מעצבים. איזה מקום נשאר לנו כשבלחיצת כפתור אפשר לחולל כל דימוי ויזואלי שרק אפשר לחשוב עליו? לחקות סגנון של כל אמן/ית, של כל מעצב/ת? זו בדיוק השאלה שדרור שואל בהרצאה שלו. התשובה שלו בתמצית: אל תנסו לנצח את AI במה שהוא עושה, זה נידון לכישלון. תפסיקו לנסות להיות אלגוריתם, תתמקדו בלהיות מה שהוא לא- תהיו בני אדם. 

ד"ר יובל דרור. ההרצאה המנצחת של הכנס

דרור מגיע למסקנה הזו אחרי פירוק ארוך ומסחרר של כל מה שחשבנו שמייחד אותנו, בני האדם, על פני המכונה. דמיון? יצירתיות? קבלת החלטות? מודעות? לגבי כל אחד מהמאפיינים האלו, אפשר לטעון שהם קיימים גם בבינה המלאכותית בצורתה הנוכחית, ואם לא עכשיו אז זה רק עניין של זמן. דרור מצטט פילוסופים, מעצבים, אנשי דאטה ומחשב, הכל מגובה בזרם מהפנט של דימויים שנוצרו- איך לא- במחוללי AI. דרור לא חושב שהבינה המלאכותית מייתרת את האנושות, אבל רק בתנאי שהאנושות לא תייתר את עצמה. במקום להפריט את היצירתיות, הדמיון והרגש שלנו, זה הזמן לחזק את השריר הזה ולעשות את מה שהמכונה לא יכולה לעשות- ללכת אל מעבר לכללים, לצאת מהסכמה, לקפוץ אל הלא נודע מבלי לדעת את ההסתברויות והסיכויים להצלחה. בהצלחה לנו.

גדעון זיילר ורינתיה ברוכים לוין. מה עתיד המקצוע בעידן ה-AI?

הרצאה נוספת שמשכה הרבה קהל הייתה הרצאתם המשותפת של שניים מהשמות החזקים בקהילת הלמידה בארץ: גדעון זיילר, מנכ"ל חברת מתודיקה, ורינתיה ברוכים לוין, מנכ"לית LIMI. השניים גם מרצים בפקולטה לטכנולוגיות למידה ב-HIT, וזיילר אפילו היה המרצה של ברוכים לוין בעבר. כבר הבחירה לתת הרצאה בשניים מצאה חן בעיני, בניגוד לתבנית המקובלת של דובר אחד שכל הפוקוס עליו. לאורך ההרצאה השניים המשיכו לשבור מוסכמות: הדבר הראשון שעשו היה לפתוח קבוצת ווטסאפ "שתשמיד את עצמה" בתום ההרצאה, והקהל הוזמן להצטרף ולקחת חלק פעיל. זה מהלך די גאוני, ולא מפתיע שהוא מגיע מאנשי למידה שתמיד חושבים איך לשמור את הקהל שלהם מעורב ועירני. וזה לגמרי עבד. אני אישית יצאתי עם סט שלם של מדבקות חדשות שימשיכו לשמש אותי חודשים קדימה, אז כבר היה שווה. חוץ מהצחוקים היה גם לא מעט תוכן שגם הוא עסק, איך לא, בבינה מלאכותית. הפעם הדגש היה על ההשפעה של AI ספציפית על מקצוע הלמידה בארץ ובעולם, איך הוא משנה את שוק העבודה כולו ומה זה אומר עבור מעצבי למידה. אחת המטרות בהרצאה הייתה ממש ניסיון לעבד ביחד, כקהילה מקצועית, את הטלטלה המטורפת הזו, כולל הזדמנות לאוורר תחושות ופחדים שהשינוי הגדול הזה מביא איתו. 

אשאיר אתכם עם שלושת הטיפים שזיילר וברוכים לוין סיימו איתם את ההרצאה: תשחקו, תתנסו, תאסטרגו (מלשון אסטרטגיה). קודם כל, להתייחס לבינה המלאכותית כאל מגרש משחקים חדש ומרגש. לא משנה באילו כלים אתם מתנסים, העיקר שתתנסו. יש אינספור דרכים להשתמש ב-AI, הדבר היחיד שמגביל אותנו הוא הדמיון שלנו. ואחרון חביב- מהפכת הבינה המלאכותית משפיעה על כולם. אם תהיו בתוך האירוע ולא תחכו לשמוע מסקנות מאחרים תוכלו להוביל ולמצב את עצמכם גבוה, בין אם זה בעיצוב על כל סוגיו, בין אם ספציפית בעיצוב למידה. 

שיר בוים שוורץ. מחשבה מחודשת על היברידיות בעיצוב מרחבי למידה

תאמינו או לא, אבל היו גם תכנים בכנס שלא עסקו בבינה מלאכותית. השתתפתי בסדנת עיצוב מרחבים היברידיים של מט"ח שהלהיבה אותי במיוחד. מנהלת הלמידה של מט"ח, שיר בוים שוורץ, שיתפה בתהליך עיצוב הלמידה של הארגון וביישומים שלו לתחום החינוך. אחד הרעיונות שלקחתי איתי להמשך היה המחשבה מחדש על מהי בעצם "היברידיות". אנחנו רגילים לחשוב שהיברידי זה שילוב בין פרונטלי ומקוון אבל בוים שוורץ מציעה לחשוב על כל שילוב שהוא בין שני ניגודים: סינכרוני-אסינכרוני,  פורמלי ובלתי פורמלי, למידה בחוץ ובפנים, למידה פסיבית ואקטיבית. השילובים האלו נותנים המון כוח ומקוריות למהלכים עיצוביים, ומאפשרים משחקיות ושבירה של המוכר והידוע. 

במסגרת הכנס, נערכה גם התחרות למצוינות בלמידה דיגיטלית, זו השנה השלישית. מתוך עשרות הגשות, חמשת העולים לגמר כללו את חברות מתודיקה, סולראדג', לוטם בשיתוף כללית, ישראכארט ו-Play2Learn.  אפשר להתרשם מהפרויקטים המגוונים והחדשניים באתר התחרות, ובמיוחד מהפרויקט הזוכה של ישראכארט– שעיצבו פתרון מושקע לתהליכי פריבורדינג אונבורדינג בארגון. 

שלושת המקומות הראשונים בתחרות למצוינות בלמידה דיגיטלית

יצאתי מהכנס עייפה ומרוצה. בתור סטודנטית שעושה את צעדיה הראשונית בתחום קיבלתי הצצה לקהילה מקצועית חזקה וצומחת, עם המון פרגון, ידע ורצון טוב. לכנס של שנה הבאה אני בהחלט מתכננת להגיע, אבל את הסיקור שלו, ככל הנראה, כבר יכתוב צ'אט GPT. 

מוזמנים להתרשם בעצמכם מתכנית הכנס, המארגנים והדוברים באתר הכנס הרשמי!

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.