עכשיו קוראים
קורס סטודיו בעיצוב פנים: פרויקטים נבחרים

קורס סטודיו בעיצוב פנים: פרויקטים נבחרים

קורס הסטודיו בלימודי עיצוב פנים מביא לידי ביטוי את כל הכלים שהסטודנטיות/ים מקבלים במהלך לימודי התואר. בדרך לתוצר הסופי הם משרטטים, מעצבות, זורקים טיוטות לפח עד שמגיעות לתוצר שאפשר להתגאות בו.

ג'אבל נאקאש ויובל גולדשטיין, עיצוב פנים

שוחחנו עם מספר סטודנטים.ות מצטיינים.ות בשנים א'-ד' ושאלנו אותם כמה שאלות. ביקשנו לדעת במה עוסק הפרויקט, מה היו מקורות ההשראה שלהן.ם, מה היה תהליך העבודה בקורס הסטודיו ומה למדו על עצמם.ן בתקופה הזו.

העמקה – חלל למדיטציה אישית
נעמה גבע, שנה א'
מנחים: גל גאון ואביטל ברוידא

הפרויקט שלי, "העמקה", עוסק בתכנון חלל רוחני לתרגול מדיטציה אישית. מטרת החלל היא לאפשר לאדם להשקיט את תנודות התודעה ולהתמקד ברגע הנוכחי. עיצוב החלל מינימליסטי: הוא בנוי משכבות של עץ המאופיינות בתנועתיות של גלים המתחברים זה לזה. במרכז החלל ניצב ספסל לתרגול מדיטציה ובעת הישיבה ניתן לצפות לעבר האופק דרך פתח צר וממוקד.

בתחילת הסמסטר יצרנו עבודות אבסטרקטיות, ובהמשך התבקשנו לתכנן את החלל בהשראתן. הייתי בטוחה שמדובר במשימה בלתי אפשרית, אך בפועל הופתעתי לגלות שזה אפשרי ועוד איך. במהלך הסמסטר פיתחתי שפת עבודה, שהתחילה מטכניקת רקמה והובילה אותי בהמשך לחריטה. בטכניקה זו חרטתי רצף של קווים מעוקלים החוזרים על עצמם שוב ושוב, בניסיון לחקות את הקו העדין של הרקמה. מעבודות אלו שאבתי את ההשראה לעיצוב החלל.

רוחניות בשבילי פירושה שקט, עומק וזרימה, מושגים שהיוו השראה לעיצוב החלל. כדי להעביר את התחושות הללו, יצרתי חלל משכבות עץ שאופן הסידור שלהן משרה תחושת טבעיות ושקט. תנועת השכבות מדמה טרסות שהולכות ומתרחבות וכך יוצרות תחושת עומק. בתהליך העבודה למדתי שאם בוחרים דבר אחד, מעמיקים בו ומפתחים אותו, אפשר להגיע לתוצרים רבים ומגוונים.


בית המעטפת
מאיה מוסן לוי, שנה ב'
מנחים: יואב מאירי ורועי היימן

הפרויקט שלי עוסק במושג מעטפת, ובקשר המיוחד בין אב ובנו אשר מצאו נחמה האחד בשני לאחר טרגדיה משפחתית שגרמה להם להתנתק ולהציב חסם בינם לבין הסביבה. מקור ההשראה שלי היה הסיפור של המשפחה, שהמצאתי כתגובה לתמונה שראיתי בסטודיו בתחילת הסמסטר. התמקדתי במיוחד במערכת היחסים בין האב לבן. בניתי את הסיפור והגעתי אל המושג שמאפיין את אותה מערכת יחסים, ואלו היו האלמנטים שהנחו אותי לאורך כל העבודה.

המושג "מעטפת" מייצג את ההבדל בין הפרטיות ביחס לסביבה לבין חוסר הפרטיות בקשר ביניהם.
המעטפת מורכבת משתי שכבות. השכבה הראשונה היא שכבת בטון אשר מהווה בידוד מהעולם החיצון והשכבה השנייה היא שכבת עץ והיא נקשרת לחוסר הפרטיות ביניהם.

התהליך התחיל באפיון של הדמויות: כיצד הן מנהלות את שגרת היום שלהן, מה טיב היחסים ביניהן ומה הצרכים הבסיסיים שלהן. לאחר מכן המשכתי להגדרת המושג "מעטפת", ומשם לבניית מודל רעיוני וליישומו בתוך הדירה עצמה.
במהלך העבודה למדתי איך ניתן להמשיג רעיון מסוים בעזרת כלים עיצוביים ובכך להעביר מסר. כמו כן, למדתי על עצמי שכאשר אני מחוברת לנושא, התוצר המתקבל יותר מהנה ומרתק.


מרווחים
חן מזוז, שנה ב'
מנחים: דנה קולין ועמוס בר אלי

הפרויקט שלי עוסק בתכנון מגורים עבור דמותה של אנה מתוך הסרט "Closer": צלמת גרושה בת 30 החיה בלונדון (בגילומה של ג'וליה רוברטס). תהליך התכנון שלי דרש התחשבות במאפייניה האישיים והמקצועיים של הדמות. תכננתי עבורה בית בן חמש קומות כאשר הקומה המרכזית היא קומת הכניסה שכוללת גלריית עבודות וסטודיו לצילום.

שאבתי השראה מעבודות דו-ממדיות אותן יצרתי בתחילת הסמסטר ומתוכן פיתחתי את השפה העיצובית שלי – צילומים של שכבות פלטות פח נקיות, על גבי פלטה מחומצנת וחלודה. הרווחים השונים שנוצרו בין השכבות היו לב השפה שפיתחתי.

במהלך הפרויקט למדתי שהדבר הכי חשוב עבורי בתכנון מבנה הוא הבסיס ההתחלתי. ככל שהוא חזק יותר ועשיר יותר, כך הפרויקט שלי יהיה מיוחד וייחודי לי.


מירי שקלרמן, שנה ג'
מנחים: אריאל גור ואירה שריג

תכננתי חלל עבור שגרירות גיאורגיה. חיפשתי דרך ליצור חלל הסוחף את המבקר.ת לחוויה של חירות, של תנועה ושל שורשים תרבותיים. ההשראה שלי הגיעה מריקודי העם הגיאורגיים והאופן בו הם מבטאים חופש. בדומה לישראל, גיאורגיה חוותה מלחמות מרובות, הרבה אימפריות נלחמו עליה לאורך השנים. תחת כל שלטון זר העם הגיאורגי שמר על הזהות הייחודית שלו, שאחד מסממניה הידועים הוא המחול. כמעט לכל מחוז ישנו הריקוד שלו, כשרבים מהריקודים מתארים סיפורי מלחמה עם סצנות של פלישה למחנה האויב, לחימה וניצחון. הרקדנים הגיאורגיים הם סמל לאומי במדינה, הם מביאים את עצמם לקצה גבול היכולת האנושית בקפיצות ומפגינים תנאים גופניים מרשימים. הם מופיעים ברחבי העולם, מספרים את סיפורה של גיאורגיה ומצהירים על עצמאותה.

בפרויקט שלי סקרתי סצנות משלושה ריקודים שונים שהפכתי לקומפוזיציות צורניות, והן התוו עבורי את הדרך ליצירת החלל. בתהליך העבודה הייתי צריכה לתת מענה לכל התנאים הטכניים שנדרשים במבנה של שגרירות, ולשם לצקת את הפרשנות שלי לחוויה הגיאורגית. בחרתי לשלב אלמנטים מעוגלים ואנכיים בכל קומה, לצד שימוש באלמנטים גיאורגיים אותנטיים, ולשזור הכל יחד לכדי שפה מודרנית עם השפעות היסטוריות.

בפרויקט הזה למדתי עד כמה מחקר תורם לרמת העיצוב. תמיד אומרים שבשביל לעצב טוב צריך להתעניין בהכל וכל הזמן, לא להפסיק לחקור ולפתוח את הראש. פרויקט שגרירות גיאורגיה הוא דוגמה מעולה לכך. לולא המחקר והחשיפה לכל כך הרבה אלמנטים ייחודיים בתרבות הגיאורגית, לא הייתי מגיעה לתוצר אליו הגעתי בסוף הדרך.


אדמה קדושה
נוף מוסטיק, שנה ד'
מנחות: רות פלמון וצמרת הראל כנות

תכננתי חלל אוטופי מנזרי עבור קבוצה של עשרים גברים ונשים שבחרו לעזוב את חיי הבזבזנות וההרס המודרניים, להתנתק מהחברה ולהסתגר בתוך חלל אשר יהווה את כל עולמם. שם הם יחיו יחד, יגדלו ירקות, פירות ותבלינים, יבשלו ויחיו חיי צניעות ושקט.
בתחילת הסמסטר צפינו בסרט בשם "INSIDE", אשר מתאר שימוש וניצול של חלל קטן להעברת תכנים ומסרים על ידי אדם בודד במהלך סגרי הקורונה. לאחר מכן הוצג לנו הבריף לסטודיו: השנה היא 2050, המקום הוא קניון עזריאלי בחולון. בתקופה זו הקניון מתפקד אחרת ויש לו שימושים חדשים שנובעים מהמציאות המשתנה. התחלנו לעבוד על מודלים מופשטים בהשראת הסרט שעם הזמן הפכו לקונספט של הפרויקטים השונים. ניתן לנו חופש מוחלט בבחירת סוג הפרויקט וקנה המידה שלו, בין אם מדובר במגורים, במסחר או במשרדים.

כאמור, בחרתי לעסוק באוטופיה וליצור מגורים של קהילה קטנה בתוך הקניון. עם הזמן ותוך כדי תהליך העבודה, הקונספט נעשה ברור ומדויק יותר. בסופו של דבר הפרויקט התגבש. קיבלתי השראה בעיקר ממנזרים ומאדריכלים כמו לה קורבוזיה וקרלו סקרפה.

למדתי המון דברים בסמסטר הזה. בין היתר למדתי על ניהול זמנים: בחרתי לעשות פרויקט מאוד גדול של ארבע קומות ועדיין הצלחתי לנהל את הזמן שלי נכון וגם להנות, לנוח ולבלות במהלך הסמסטר. למדתי לנהל ולפתח פרויקט בצורה שונה ממה שהייתי רגילה עד היום. אני מרגישה שקיבלתי כלים לעבודה נכונה והתנהלות חכמה בסמסטר החולף, ומאוד מרוצה ומתרגשת להמשיך הלאה אל פרויקט הגמר.

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.