עכשיו קוראים
קינוחים ונעליים

קינוחים ונעליים

[column]

איך קרה שיום סתיוי אחד בפריז, בו החליט לנעול דווקא נעליים צהובות, הוביל את  טל שפיגל למסלול קריירה חלומי שמשלב את שתי אהבותיו הגדולות? המעצב והקונדיטור הצעיר בשיחה על אינסטגרם, עיצוב וקינוחים מושחתים.

אורית בהרל-רום, תקשורת חזותית

[/column] [column]

במסגרת שבוע הקולינריה של ירושלים, נערכה בפקולטה לעיצוב בHIT הרצאתו של טל שפיגל, מעצב בוגר המחלקה לתקשורת חזותית בשנקר ושף-פטיסייר (שף המתמחה בקינוחי עילית). בגיל 23, לאחר שיחרורו מהצבא, החליט שפיגל להירשם ללימודי עיצוב בשנקר, ובמקביל נרשם ללימודי קונדיטוריה בבית ספר בניו יורק. הוא התקבל לשני המוסדות, ולנוכח הדילמה בחר במקום המוכר והבטוח והלך ללמוד בשנקר. במהלך הלימודים, המשיך לעסוק באהבה השנייה שלו. “שמתי לב שאני מתעסק באוכל בכל פרויקט. אפילו במסגרת לימודי טיפוגרפיה הכנתי אותיות משוקולד” – אומר שפיגל. הוא התגורר באותה עת בגבעתיים יחד עם שותף, וכשהם הזמינו חברים ללמוד יחד, שפיגל תמיד הכין קינוחים ומיני מאפים לכולם.

[caption id="attachment_8875" align="aligncenter" width="750"]מתוך עמוד האינסטגרם של שפיגל (desserted_in_paris) מתוך עמוד האינסטגרם של שפיגל (desserted_in_paris)[/caption]

בשנה השנייה ללימודים, במסגרת לימודי פוטושופ התבקשו הסטודנטים ליצור תמונת פרופיל של עצמם. שפיגל לא הסתפק בשיעור אחד בשבוע, והחליט שכדי להתמקצע בתוכנה עליו ליצור באופן יומיומי. בכל יום, יצר לעצמו תמונת פרופיל אחרת באמצעות הפוטושופ והעלה אותה לחשבון הפייסבוק שלו. הוא החליט ליצור לעצמו מערכת חוקים, שכללה סוג של גריד פיזי (המיקום של הפרצוף בתבנית של התמונה), וגריד רעיוני – הוא החליט להעלות את התמונה בכל יום במשך 365 ימים. כך נוצר פרויקט תמונות הפרופיל, שהתחיל ככלי ללימוד עצמי אך צבר תאוצה. עמוד הפייסבוק של שפיגל הפך למפורסם, ובקשות לתמונות פרופיל זרמו מכל רחבי העולם. לקראת סוף השנה קיבל שפיגל פניה מגלריית תיאטרון חולון להקים תערוכה של 365 תמונות הפרופיל שיצר, במסגרת שבוע העיצוב הישראלי. בעקבות התערוכה, ובשנתו השלישית בלבד ללימודים, קיבל הצעת עבודה בקבוצת הפרסום הנחשבת מקאן-אריקסון. שפיגל הסכים בתנאי שיוכל לשלב את לימודיו בלוז העמוס, והפך להיות ארט-דירקטור במקום עבודה שהוא חלומו של כל מעצב מתחיל.

[caption id="attachment_8876" align="aligncenter" width="750"]מתוך פרויקט תמונות הפרופיל. מתוך פרויקט תמונות הפרופיל.[/caption]

כשסיים את לימודיו המשיך לעבוד במקאן-אריקסון, אך החלום הישן ללמוד קונדיטוריה ופטיסרי לא הרפה ממנו. לבסוף, נרשם ללימודי פטיסרי בפריז, ארז מזוודה (עמוסה בזוגות נעליים), ונסע להגשים חלום. במשך כחצי שנה שפיגל למד להכין קינוחי עילית, אך עסק גם בעיצוב קומפוזיציה לקינוחים, התאמת צבעים ומרקמים. בצורה כזו, הוא גילה שיש קשר הדוק בין שני העולמות שכל-כך אהב: “שילבתי ערכים של עיצוב גרפי בקולינריה. יש ערך לבנייה של נרטיב בקינוח, כמו שיש ערך לבנייה של נרטיב בכל עיצוב שעושים”, לדבריו. כשסיים את לימודי הקונדיטוריה, המשיך שפיגל להתמחות בקונדיטוריה פריזאית. הוא החליט שכדי להתמקצע וללמוד מהטובים ביותר, אחת לשבוע, בסוף המשמרת עליו ללכת לאחת הפטיסרי הנחשבות בפריז ולקנות קינוח מעורר השראה. חשוב היה לו לתעד את הקינוחים בצורה מסודרת, לכן בחר להשתמש באינסטגרם כפלטפורמה תיעודית שמאפשרת לפרסם צילום שכולל תיאור מילולי קצר של הקינוח ומציין מיקום מדויק. גם במקרה הזה שפיגל לא שכח את שורשיו כמעצב, וצילם את הקינוחים בקומפוזיציות שונות וברקעים שונים.

[caption id="attachment_8878" align="aligncenter" width="750"]שפיגל שם דגש לא רק על הקינוח, אלא על צבעים וטקסטורות. שפיגל שם דגש לא רק על הקינוח, אלא על צבעים וטקסטורות.[/caption]

יום אחד שם לב שהנעליים שהוא נועל תואמות לצבע של הקינוח שקנה, והחליט לצלם את הקינוח יחד עם הנעליים באותו פריים. התגובות בעמוד האינסטגרם לא איחרו לבוא, והוא הבין שעלה על משהו. כך, מפרויקט תיעוד עצמי קטן, נולד desserted_in_paris, אחד מעמודי האינסטגרם המפורסמים בעולם עם עשרות אלפי עוקבים, מאות תגובות ועמודי מחווה מכל רחבי העולם ברשת החברתית. גם כאן, כמו בפרויקט תמונות הפרופיל, המיזם התבסס על גריד רעיוני ועיצובי, מעין מערכת חוקים ששפיגל יצר לעצמו. אחת ליומיים, הוא מעלה תמונה לאינסטגרם ובה הקינוח מופיע במרכז והנעליים למטה. כמובן שעל הנעליים להתאים חזותית לקינוח, ולכן בתחילת הדרך שפיגל נהג להסתובב ברחובות פריז עם תיק ובו כל זוגות הנעליים שהיו לו באותה תקופה, ובחר קינוחים בהתאם. אט אט הפרויקט גדל, ואיתו אוסף הנעליים.

[caption id="attachment_8874" align="aligncenter" width="750"]הגריד נשאר קבוע, התוכן משתנה. הגריד נשאר קבוע, התוכן משתנה.[/caption]

מצילום של קינוחים בלבד שפיגל עבר לקונספט של נושאים שבועיים, כמו שבוע אקלרים או שבוע שוקולדי עילית. כמובן שגם בהתאמת הנעליים, כמו בכל תחום בחייו, שפיגל חושב כמעצב, ומתאים לא רק צבעים, אלא גם מרקמים ודפוסים. “כל אלמנט בפריים יוצר את הפריים המושלם” לדבריו. מבחינתו, יש חשיבות עצומה לא רק לסוג הקינוח או לסוג הנעליים. כל פריים שהוא מעלה מהווה את השילוב האולטימטיבי בין עיצוב, אופנה, פטיסרי ואורבניות. בהתחלה התפאורה הבלעדית הצטמצמה לרחובות פריז, אך עם התרחבות הפרויקט הוזמן שפיגל לצלם קינוחי עילית בכל רחבי העולם, כולל בישראל.

[caption id="attachment_8873" align="aligncenter" width="750"]בשלב מסויים עבר מצילום של קינוחים לצילום לפי נושאים. בשלב מסויים עבר מצילום של קינוחים לצילום לפי נושאים.[/caption]

כיום, עמוד האינסטגרם ששפיגל מתחזק הוא רק חלק קטן מעשייתו. לפני כשנה פרסם ספר ובו מדריך לפטיסרי הטובות בפריז, לצד מבחר צילומים ומתכונים לקינוחים מעשה ידיו. הוא מצליח לשלב את שני התחומים האהובים עליו באופן מעורר השראה, כאשר הוא מייצר קינוחי עילית, מצלם במטבחים של השפים שהוא מעריץ ויוצר קמפיינים פרסומיים בשיתוף עם הקונדיטוריות הטובות בעולם, כמו גם עם חברות גדולות מחוץ לעולם הקולינרי, כמו מיצובישי. שפיגל מסתובב בעולם וחולק את הסיפור הייחודי שלו. בהרצאותיו הוא מדגיש את החשיבות של שילוב קריאטיביות בכל תחום בחיים, גם אם הוא רק לטובת לימודי פוטושופ או פרויקט איזוטרי לשימור ידע אודות קינוחים בפריז. בסיום ההרצאה אמר שפיגל, “העמוד איפשר לי להגיע למקומות שהכי רציתי להיות בהם – המטבחים של השף-פטיסרי הטובים בעולם. אני לא חש צורך להגדיר את עצמי כמעצב או כשף, אני גם וגם וזה כל היופי”.

כל התמונות בכתבה באדיבות טל שפיגל.
www.instagram.com/desserted_in_paris

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.