כולעיצוב שמח לארח את ד"ר דליה מנור, אוצרת גלריה ויטרינה במכון הטכנולוגי חולון. דליה תשתף את קוראי המגזין באופן קבוע במחשבות, ברעיונות ובאנקדוטות על התערוכות המוצגות בגלריה. בואו לבקר!
מאת: דליה מנור
אנחנו חיים בעולם מפוצץ בדימויים. הצילום, שיש המתעקשים עדיין לראות בו "עדות", הוא בעיקר נקודת מוצא לשלל דימויים חדשים, ערוכים, חתוכים, מפולטרים. לצד התצלומים, שמקורם עדיין במציאות הממשית, מתפתח במהירות תחום של דימויים סינתטיים, פרי סימולציות ולמידת מכונה. עולם פוסט-פוטוגרפי.
הרוב המכריע של הדימויים הללו מיוצר ונצפה בעולם הווירטואלי דרך מסכים, ובכלל זה עולם משחקי המחשב (הנקראים גם משחקי וידיאו), שהוא אחד מתחומי האמנות והבידור הפופולריים הגדולים והצומחים ביותר בעולם: 2.5 מיליארד בני אדם שיחקו במשחקי מחשב בשנת 2016, וב-2019 שיחקו 2.1 מיליארד במשחקים בסמארטפונים בלבד. בשנה הזאת הניבה התעשייה הכנסה של כ-152 מיליארד דולר. והעובדה המפתיעה ביותר בעיני היא שיותר מ-15 מיליון משתמשים צופים מדי יום (!) במשחקי מחשב בטוויץ' (Twitch), סוג של רשת חברתית של עולם הגיימרים. אם תורידו את האפליקציה הזאת לנייד שלכם תגלו שבכל רגע נתון צופים במשחקים השונים אלפי צופים.
לכל המידע המרתק הזה נחשפתי בעקבות שיחות עם ניר הראל לקראת תערוכתו בגלריה ויטרינה. ניר שואב השראה רבה ממשחקי מחשב אבל לא כשחקן אלא כצופה. מה שמעניין אותו זה לא בהכרח העלילה של המשחק או התחרות אלא האסתטיקה, התאורה, תנועת המצלמה: "משחקי מחשב הם מבחינתי אירועים של ניתוק מגוף וסביבה, מצבים שבהם תפיסת הזמן משתנה ושהתנועה היא נתון דיגיטלי – מידע. המצבים האלה מורגשים ביתר שאת במציאות של השנתיים האחרונות".
ניר יוצר את כל האמנות שלו על מחשב באמצעות תוכנות של איור, מידול, אנימציה וכו'. חלק מהעבודות מודפסות ומוצגות בתערוכה כסוג של ציורים או הדפסים ואילו אחרות הן סרטוני וידיאו ואמצעים שנועדו לשתף את הקהל בעבודה – מצלמות ושני מסכים התלויים בכניסה לגלריה או משחק לוח על גבי מסך מגע.
הקשר ההדוק בין האמנות של ניר הראל לבין עולמות הטכנולוגיה הממוחשבת הוא אחת הסיבות לכך שבחרתי בו לפתוח את עונת התערוכות של השנה בגלריה שבמכון הטכנולוגי חולון. כאוצרת הקבועה של הגלריה (מינוי שקיבלתי בקיץ האחרון) אני מבקשת להציג תערוכות שיעוררו עניין והשראה, לאו דווקא בתחום העיצוב. התערוכה של ניר הראל מציגה מפגשים שונים בין העולם הדו-ממדי של ההדפסים לבין העולם התלת-ממדי האשלייתי של עבודות הווידיאו; בין הווירטואלי לבין המוחשי; בין הפנטזיה לבין המציאות. הראל: "בתערוכה הזאת אני מבקש לבחון ולרקום מחויבות בין הדיגיטלי לפיזי, לסמן את שניהם כחסרים ולהתוות אפשרויות לחיבור ביניהם".
ועוד לא התחלנו לדבר על הקוף.
שבועת קוף
תערוכת יחיד של ניר הראל
גלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי, HIT מכון טכנולוגי חולון, בניין 6
עד 14.1.22