למקומות בהם אנו נוכחים יש השפעה רבה עלינו. פעם, בעבר הרחוק, המקום בו אתם נמצאים ממש עכשיו היה אחר לחלוטין, ואולי לא היה בכלל. איך נוצר ״מקום״ מ״לא מקום״? תערוכה חדשה בגלריה ויטרינה של המכון הטכנולוגי חולון HIT, ״בגובה העין״, עוסקת בשאלות אלו, במשברי סביבה, חברה וכלכלה ומציעה פתרונות נוסח אקטיביזם על ידי עיצוב.
מאי גואטה, תקשורת חזותית
מעיין קופלבצקי, תקשורת חזותית
׳בגובה העין׳ מבקשת לחשוף את הצד האפל והמודחק של משברי סביבה, חברה וכלכלה בארץ ובעולם ויחד עם זאת, להאיר נתיבים אפשריים ליצירת שינוי תודעתי בין אם באמנות ובעיצוב, ובין אם במעורבות אזרחית.
התערוכה קוראת להכיר ביחסי הגומלין האינהרנטיים שבין תרבות באשר היא, והערכים המכוננים אותה, לבין דפוסי צריכת משאבי טבע ומרחב לייצור ובנייה, ובהשלכותיהם.
אף שהעבודות מוצגות במיגוון מדיה ושונות זו מזו, הרי שכולן עוסקות בחווית המרחב ב׳גובה העין׳, הן בממד הפיסי המפעיל את תחושות הגוף והן בממד הסימבולי המעורר תהייה ואולי מאיר את התודעה. המוצגים בתערוכה לא התהוו אם כך בתהליך של יצירת ״אמנות לשם אמנות״, אלא מתוך כוונה מובהקת להתניע שינוי ״מלמטה״.
הרעיון האוצרותי המכונן מייחס בין המושגים – ׳לא מקום׳ ו׳מקום׳ – ומזמין להפליג בתודעה ובמרחב שבינהם:
‘From Non-Place to Place‘. המסע התודעתי מגולם במערך המרחבי האלמנטרי של התערוכה כהתערבות בחלל נתון בין החלל החשוך למואר בתוך הצגת תהליכי ׳יצירת-מקום׳ משותף. ייחוס המושגים מהדהד את המצב הגלובאלי בעת הזאת בה המוני אדם נעים בתזזית, בין אם מבחירה או מאילוץ, דרך ׳לא מקומות׳ מנכרים (שדות תעופה, כבישים מהירים, מסכים ועוד) על מנת למצוא ולהיות ב׳מקום׳ בטוח ומיטיב.
בחלל המבואה המואר – אווירת אופטימיות ואקטיביזם. שם, על העמודים העצומים מכויילת העלמותם של ארבעה אלמנטים – ובינהם עוגנת ׳הרפסודה הירוקה׳, שמציעה פלטפורמה פתוחת-קצה לפעילות ותוכן, לשימוש ולהשתתפות. זהו מיצב חוקר שנועד בעיקרו לחולל סימולציה של ״יצירת מקום״ תוך ״דיקור״ בחלל העובר והלא מזמין שבמבואה. דימוי הרפסודה, הנושאת על סיפונה צמחי מאכל, משרת אסטרטגיה תכנונית שנועדה להפיח חיים במרחב – אקו-פונקטורה.
הרפסודה הירוקה עוגנת כאן!
מה אנחנו באמת צריכים? מה ניקח איתנו הלאה? על מה נוותר? איך נעצב מקומות מיטיבים עם האדם והסביבה? איך אפשר לשנות בעזרת עיצוב? ׳הרפסודה הירוקה׳ היא מיצב מחקרי הממחיש מהלך אפשרי ל״יצירת מקום״, בתוך התערבות בחלל נתון באמצעות מבנה במבוק עליו מוצגים תהליכי גידול צמחייה. הרפסודה מהווה ״מקום״ המזמין השתהות, יצירת מגע ומעורבות. לאורך ימי התערוכה היא תשמש כפלטפורמה למגוון פעילויות, כבמה למופע ולשיח וכמוקד למפגש ולהפצת ידע בנושאי סביבה-חברה ופרקטיקות יומיום מקיימות.
בתערוכה מוצגות ״התערבויות״ אקו-חברתיות המגיבות למרחב ולסוגיות בהקשרי מקום וסביבה:
Non-Place
פרויקט אמנותי מחקרי רב-תחומי הבוחן את היחסים שבין האדם ובין סביבה בנויה המהונדסת "מלמעלה" בעזרת שימוש במגוון סוגי מדיה לרבות מחול, צילום, וידאו ומיצב. היוצרים בוחנים את היחסים שבין נוכחות של הגוף האנושי על ביטוייו השונים לבין תכנון מרחבי מוכתב מלמעלה הכופה עצמו על האדם ועל הסביבה.
בפרויקט אנו מתייחסים הן למאפיינים המיוחדים של כל אתר Non-Place בפני עצמו, והן אל המכנה המשותף הגנרי, המאפשר ללא-מקומות האלה להיות מתוכננים, להיבנות ולהתקיים ברחבי העולם. אנו בוחנים בכלים שלנו את האנונימיות, והדיסאוריינטציה ומציפים את חוסר התחשבות באופי האנושי אל מול קנה המידה המופרך אשר מאפיין את התרבות הגלובאלית המשכפלת מרחבים כפייתיים שכאלה.
Exponential Graphs – installation
גידול מעריכי Exponential growth, מתרחש כאשר נתון התחלתי מכפיל את עצמו בכל פרק זמן קבוע, הוא מתאפיין בבטויו הגרפי של גרף בצורת ״מקל-גולף״. קיימות מספר תכונות של גידול מעריכי שהופכות את הטיפול בבעיות שגדלות בקצב זה לקשות במיוחד. היבטים רבים במשברי סביבה גלובאליים, כגון, הכחדת מינים, צריכת משאבים מתכלים, טביעת רגל אקולוגית ועוד, מציגים או צפויים להציג מבנה צמיחה אקספוננציאלית אשר עלולים להציב בפני האנושות אתגרים בהם תתקשה לעמוד. אילו מודלים חברתיים ודפוסי התנהגות חלופיים נוכל אנחנו לקדם לנוכח מגמות מאיימות אלה?
Design to create change
בכניסה לגלריה – הקרנת תוצרי סדנאות עיצוב מקיים ויצירת מקום במרחב הציבורי. מפרוייקטים סטודנטיאליים בעיצוב ותכנון רב-תחומי בהקשרי אדריכלות, סביבה ועירוניות, ודימויים מהתערבויות באתרים נתונים לטובת הנעת שינוי, ומתהליכי Creative-Place-Making, שנעשו במסגרת סדנאות ECOWEEK.
בשנים האחרונות הולך ונפוץ העיסוק האזרחי ב"פלייס-מייקינג", כדרך המשלבת ומשתפת תושבים, רשויות ובעלי עניין בפיתוח מרחב ציבורי מזמין ומקיים. עיסוק זה מעודד הלכה למעשה, מעורבות ועשייה המעצימות את תחושת הזיקה האזרחית למקום, ופיתוח פרקטיקות יומיום מיטיבות עם האדם והסביבה. האמנות, העיצוב והאדריכלות הן בבחינת ״סוכנויות מפתח״ להנעת שינוי.
על מנת להתייצב מול אתגרים אלה פועל מאז 2004 הארגון הבינלאומי ECOWEEK. את העמותה הקים ומוביל אדריכל ד״ר איליאס מסינס. בשנים האחרונות מתקיימת הפעילות בישראל בשיתוף עם אדריכלית ברכה קונדה ואנשי מקצוע ואקדמיה מהארץ והעולם.
ECOWEEK מציעה פלטפורמה פרואקטיבית ויצירתית של סדנאות רב-תחומיות העוסקות בעיצוב מקיים במרחב הציבורי ובפיתוח עירוניות בת-קיימא בהקשרי מקום ומקומיות. הפעילות משלבת בין האקדמיה לרשויות ומוסדות מקומיים המזמינים הצעות מעשיות וקונקרטיות לאתגרים אמיתיים בפיתוח המרחב הציבורי כ״נחלת הכלל״. הפרויקטים שיצרו סטודנטים, מעצבים ואדריכלים צעירים בסדנאות ECOWEEK ברחבי העולם מגוונים מאד, אך מתאפיינים כולם בתפיסה קונטקסטואלית המציבה במוקד את הקשרי המקום ואנשיו ומבקשת לעצב מתוך התבוננות, שיח, מפגש ותהליך יצירה משותף ומשתף – בגובה-עין.
׳בגובה-העין׳ כמכלול היא תערוכה פרואקטיבית, החותרת לגעת ולהניע על מנת לעודד שינוי תפיסתי והתנהגותי אצלך הצופה. מתוך שכך, המעשה האמנותי כאן מכוון לתגובה, לפעולה ולבחירה שלנו – כאן ועכשיו – ויותר מכך – בעתיד.
מציגים: ברכה קונדה, ד"ר איליאס מסינס, רוני לוית, רן בירן, בן שרעבי, נעמי ויינגרוד
עיצוב והפקה: ברכה קונדה, בן שרעבי, רוני לוית
אוצרות ותוכן: ברכה קונדההפרויקט אמנותי רב תחומי non-place – בהשתתפות: קייזר-אנטונינו – מחול, רן בירן – צילום, ברכה קונדה – אדריכלות ועיצוב, וולפרם לקזוס – מדיה.
עיצוב תקשורת חזותית לתערוכה: קורס בהנחיית אביב ליכטר
תכנון צמחייה: נעמי ויינגרוד
ייעוץ ותמיכה: אורי בן-צבי, מוטי כהן, רן ליכטנר מרכז הבמבוק, נחמן מחפוד וחברת חישתיל, ד״ר רוני שושן, חלה״ט קהילות תל אביב יפו והמרכז.
בנאים ומקימים: דור אלי, דור טל, אלון בן עמי, תום וירט
בגובה העין
אוצרת: ברכה קונדה
גלריה ויטרינה
גולומב 52 חולון
א-ה 10:00-17:00
פתיחה: 13.05.19
נעילה: 20.06.19
הכניסה חופשית
ליצירת קשר: מאי גואטה