״עם קצת קסם בחייך, תוכל לעשות כמעט הכל״

“קדימה”, הסרט החדש של פיקסאר ודיסני, יצא בתחילת מרץ בבתי הקולנוע ולמזלי הספקתי לראות אותו רגע לפני שהקורונה השתלטה על העולם. למרות הביקורות הלא מפרגנות שחטף, יש כמה סיבות טובות לראות אותו בכל זאת.

עדי אשכנזי, תקשורת חזותית
הקסם שבפנים

“קדימה”, הסרט החדש של פיקסאר ודיסני, יצא בתחילת מרץ בבתי הקולנוע ולמזלי הספקתי לראות אותו רגע לפני שהקורונה השתלטה על העולם. למרות הביקורות הלא מפרגנות שחטף, יש כמה סיבות טובות לראות אותו בכל זאת.

הסיפור מתמקד בשני אחים אלפים, איאן ובארלי, אותם מגלמים טום הולנד (ספיידרמן) וכריס פראט (שומרי הגלקסיה). איאן חוגג יום הולדת 16 ובתור מתנה הוא מקבל מטה קסמים ואבן פניקס, בעזרתם שני האחים יוכלו להשיב לחיים את אביהם (שנפטר כשהיו ילדים) ל-24 שעות בלבד. אבל העלילה מסתבכת, הקסם משתבש והם מצליחים להחזיר רק את פלג הגוף התחתון של אביהם! ביחד הם יוצאים למסע במטרה למצוא אבן פניקס חדשה ולהשלים את הכישוף.

יוצאים להרפתקה

ההשראה לסיפור מגיעה מעולמו הפרטי של הבמאי, דן סקנלון, שאיבד את אביו כשהיה בן שנה. בסרטו, סקנלון מעביר היטב תחושות של אובדן ואת הכאב שבהתבגרות ללא אב. בראיון לאתר וואלה אמר הבמאי כי ״שמתי את הקרביים שלי על השולחן ונותר לי רק לקוות שאנשים יתחברו לזה. אני גאה בסרט ושמח מאיך שהוא יצא וגם אם אגלה שנכשל בקופות, לא הייתי משנה בו כלום. זה מכתב אהבה למשפחה שלי, ואמא שלי ואח שלי מאוד התרגשו ממנו. היחסים שלי עם אחי היו קרובים גם כך, ובעקבות הסרט הם השתפרו עוד יותר”. לגבי האתגר שבעיצוב דמות האב, המופיע בחלקו התחתון בלבד, אמר: “בהתחלה עיצבנו אותו בצורה גסה. הוא זז כמו ליצן. אז הבנו שאף אחד לא מתנהל ככה במציאות והיינו צריכים לעצב אותו באופן מעודן יותר. בגלל שאין לו פה והוא לא יכול לדבר, זה היה כמו לעבוד על סרט אילם. אמרתי לאנימטורים שהאב צריך להיות כאן על תקן של כלב לברדור מלא אכפתיות, כזה שרוצה רק דבר אחד – שהילדים מסביבו יהיו בסדר ויאהבו אחד את השני”.

מתנת יום הולדת

אחד הדברים שבלטו בחווית הצפייה זה עד כמה היוצרים ניסו לדמות עולם מוכר, שהצופים מרגישים בו בנוח. תמצאו בסרט מכוניות, חיות מחמד (אמנם דרקונים, אבל עדיין חיות מחמד), בתי ספר, מסעדות, ואפילו אזכורים למשחק הפנטזיה ‘מבוכים ודרקונים’, שבארלי אוהב במיוחד ודרכו לומד על הקסם של העולם הישן. (די מגניב שבעולם פנטזיה יש משחק על עולם פנטזיה). היוצרים ביססו את עולמו של הסרט על כ- 70% אלמנטים מתוך המציאות והוסיפו כ- 30% אלמנטים מעולם הפנטזיה, והם עשו זאת בגאונות.

תכלס, נראה יותר טעים

מעניין במיוחד לשים לב לטכניקות השונות שיוצרי הסרט השתמשו בהן כדי לעורר רגש בצופים, במיוחד השימוש בצבע כחלק מהתהליך הסיפורי. חלקים שונים אופיינו על ידי פלטת צבעים שונה: הסרט התחיל בצבעים בהירים. רגעי המפתח קיבלו פלטה בגווני ירוק, כתום, סגול וזאת כדי לאפיין אותם ולגרום לצופה לחוות את הרגש הרצוי ולהתפתח עם הדמויות.

צבעי הפריימים לאורך הסרט

עוד דרך של היוצרים להכניס אותנו לתוך העולם היא אפיון הדמויות. כל דמות מאופיינת על ידי תנועות מצלמה, עדשת המצלמה וכמובן על ידי צבעים ואפיון חיצוני. כך למשל, דמותו של איאן מאופיינת בסדר מופתי. גדלי העדשה שהשתמשו בהם בפריימים שלו הם 30/50 ס״מ, כך שהפריים נראה יותר מסודר. הפריימים הם סטטיים יחסית, ללא הרבה תנועות מצלמה, כי איאן ביישן וסגור, חושש מאינטרקציה. הדמות של איאן היא גבוהה ורזה עם אף מאורך המשתלב היטב במראה הגמלוני שלו. הלבוש שלו לא מיוחד וכל רצונו הוא לא להתבלט בסביבה.

מסודר וביישן

בשונה מאיאן, אחיו בארלי מאופיין על ידי כאוס. הפריימים שלו נוטים לתנועות מצלמה מהירות, תזוזות של מצלמת יד וחיתוכים מהירים. לבארלי פרצוף עגלגל ואף קצר ורחב שנראה כמעט כאילו נבלע בפניו. הלבוש שלו חריג, רוקנרולי. הוא רוצה להתבלט ומחפש הרפתקה בכל הזדמנות.

האח הכאוטי

תהליך יצירת הסרט נמשך כשבע שנים. למה כל כך הרבה זמן? בפיקסאר, כל שלב ליצירת הסרט הוא קריטי, ולא מתקדמים עד שכל שלב הושלם. לשלב בניית הסטוריבורד עוברים רק כאשר בניית הסיפור מושלמת לאחר סיעור מוחין, ביקורת משאר הצוות וחשיבה מחדש. כל אמן מקבל סטוריבורד משלו לצייר על פי סצנה שקיבל, והסצנות מועברות לחדר שנקרא ״קערת הדגים״. שם הם צריכים ״למכור״ את העיצוב שלהם. עבור הסרט “קדימה” נעשו כ- 97,759 סטוריבורדים!

גם בשלב הסטוריבורד חוזרים לתסריט ועושים התאמות נוספות. לדוגמא, הטברנה של ״המנטיקור״ הייתה בעלת עיצוב אנגלי מסורתי יותר. כאשר מיקמו את הדמויות בסצנה וסנכרנו עם שאר העולם, הטברנה נראתה פנטסטית מדי. היוצרים בחרו לעצב אותה מחדש כך שתהיה דומה יותר לרשתות אמריקאיות, כמו ״T.G.I.,Friday’s ,Chili’s״ מה שיצר מראה מאוזן.

לא אמורים להישאר עם מסכות?

תהליך דומה קרה עם הדמות של איאן. הצוות עבד שעות ארוכות על הדמות, אבל בהתחלה היא יצאה מגניבה מדי. זה לא התאים לסיפור: לאיאן צריכה להיות חזות לחוצה מעט כיוון שזוהי ליבת הדמות.

אולי הוא עוד קצת מגניב…

ממש כמו בלימודי עיצוב, בתהליך העיצוב אוספים היוצרים השראות למודבורד המתאים לקונספט ולעולם התוכן. יוצרי הסרט לקחו השראות לפרמטרים כמו העמדה, תאורה והעברת תחושות מסרטי קולנוע. לדוגמא עבור הסצנה הראשונה בה איאן לומד להשתמש בקסמים, לקחו היוצרים השראה להעמדה מהסרט ׳שוטרים לוהטים׳ של הבמאי אדגר רייט.

ההשפעה של זוויות הצילום

בסצנת ׳גשר האמון׳, בה רצו לייצר תחושה של פחד גבהים, לקחו היוצרים השראה מהסרט ׳על חבל דק׳ המספר על אמן ההליכה על חבל פיליפ פטי שהלך על חבל בין בנייני התאומים. כשהסצנה הייתה מוכנה, השתמשו היוצרים במשקפי VR כדי לבדוק את התחושות שהיא מעוררת, בתקווה שאכן הצליחו לייצר תחושה אמיתית של פחד גבהים.

תחושה של פחד גבהים

אז כמו שאתם מבינים, תהליך יצירת סרט, בעיקר אנימציה ובעיקר סרט אנימציה ברמה של פיקסאר, הוא מורכב מאוד. אם העולם הזה מעניין אתכם אני ממליצה לכם לראות את ׳מאחורי הקלעים׳ של יצירת הסרטים של פיקסאר- זה באמת משוגע.

קצת אמונה

בשורה התחתונה, הסרט “קדימה” הוא מצחיק, מרגש, מפתיע ומלא בפרטים הקטנים כמו שרק פיקסאר ודיסני יודעים. אז תראו את הסרט בהזדמנות הראשונה, בואו עם ראש פתוח ואל תחפשו את הפגמים, פשוט תהנו מחווית הצפייה ותחזרו להיות ילדים לרגע. בכל זאת- סרט מצוייר.

קרדיט תמונות: צילומי מסך מיוטיוב

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *