"…מה אני עושה כל אותו זמן שאני שרוי במחיצתו? אני מתבונן בו, אני בוחן אותו, כאילו אני מבקש לדעת יותר על החפץ או על האדם שהוא מציג לפני…התצלום מצדיק תשוקה זו, גם אם אינו מספקה…התצלום אינו יודע לומר את מה שהוא מניח לנו לראות." (רולאן בארת, מחשבות על הצילום)
אורי אביניון, תקשורת חזותית
[/column] [column]במסגרת קורס צילום בהנחיית עדי ברנדה התבקשנו לשאול את עצמנו מהי תשוקה? איפה מתקיימת תשוקה? איך היא נראית? אחד ממגבלות התרגיל היה לצלם בתוך הסטודיו בלבד. הסיבה לכך היא שניתן למצוא תשוקה כמעט בכל מקום, אך כדי להביא אותה לידי ביטוי באופן ויזואלי כמו שהסטודנט רואה אותה, דרושה התערבות מקסימלית של הצלם וזהו האתגר האמיתי.
שאלות נוספות שעלו בזמן העבודה בסטודיו – מה היא התאורה האולטימטיבית להעברת הרעיון או המסר? מה הרקע הנכון לנושא? מה היא הזווית האולטימטיבית לתשוקה? להגשה על הסטודנטים להציג הדפסים בגודל גדול עד ענק וזאת על מנת לראות את הנפח והאיכויות הוויזואליות שמקבל צילום בפורמטים שונים.
[caption id="attachment_7816" align="aligncenter" width="900"] פח עם מגבונים, רינו אבידר[/caption]שאריות של תשוקה, רינו אבידר
העבודה מתייחסת ליצר הכי אינטנסיבי שלנו, ליצר המיני. הדימוי של מגבונים לחים בתוך פה אשפה חושפת את הצד האפל של הפורקנים המיניים שלנו. תשוקה מינית בין אם היא טהורה, זריזה, חד פעמית, ארוכה, נשכחת או זכירה, היא מסתכמת בתור מגבון לח ודביק בתוך פח אשפה.
[caption id="attachment_7810" align="aligncenter" width="567"] הולה הופ, מעיין קלמן[/caption]התשוקה שבתנועה, מעיין קלמן
הצילום מדבר על התשוקה שטמונה בתנועה ובריקוד באמצעות רקדנית הולה הופ, שצולמה בסטודיו תוך כדי תנועה של הרקדנית. המסר מחוזק על-ידי שימוש בצבעי התאורה החמה על הרקע השחור, ובאמצעות העיגול שמקיף את הדמות וממרכז אותה בתוך הפורמט הריבועי.
[caption id="attachment_7809" align="aligncenter" width="567"] גבר חצי אנונימי יושב כפות על כיסא, עמית חזן[/caption]גבר חצי אנונימי יושב כפות על כיסה, עמית חזן
העבודה מתייחסת לגבול שבין רצון לבין כפייה ולתשוקה אסורה. גבר יושב על כסא, קשור בשרשרת אורות ופיו מודבק עם מסקנגטייפ אדום. השילוב של חיתוך הדמות מהפריים ושרשרת האורות המלופפים, מאפשרים לצופה להשלים את אופי הדמות ולקבל החלטה מהו הגורל הצפוי לו. בנוסף, השימוש בשרשרת האורות שהיא ספק תאורה יומיומית וספק גדר תיל גם הוא תומך במסר ומייצר מתח בשאלה – מי עומד מאחורי המצלמה.
[caption id="attachment_7811" align="aligncenter" width="567"] יד יוצאת מחושך, בת שחר כץ[/caption]יד יוצאת מחושך, בת שחר כץ
בצילום נראה חלק גוף המציץ מתוך העלטה ולוקח את הצופה למקום מוכר ולא מוכר בו בזמן. בעזרת התאורה הממוקדת, הגוף יוצא מן החושך לאור, דבר שיוצר אפקט של מסתורין, משיכה ומיניות. התמונה צולמה על-ידי חשיפה מינימלית לתאורת פלאש דבר המאפשר התמקדות באזור ספציפי והחשכה של שאר הפריים.
[caption id="attachment_7815" align="aligncenter" width="810"] רגע מכריע בטניס, דניאל סוויד[/caption]רגע מכריעה בטניס, דניאל סוויד
העבודה מתארת את התשוקה והנחישות של שחקנית הטניס. ספורט זה דורש המון ריכוז, סבלנות ודבקות במטרה. כששחקן עולה על המגרש יצר התחרותיות מתפרץ בתוכו, כל כדור הוא קריטי לניצחון במשחק. העבודה צולמה בתאורת פלאש ובחשיפה מהירה שתרמו לתחושה הספורטיבית.
[caption id="attachment_7812" align="aligncenter" width="850"] נעל בתנועה, דנית מנג׳ם[/caption]נעל בתנועה, דנית מנג׳ם
הצילום מציג אהבה לספורט ואת הרצון לצעוד ודחוף קדימה. תחושת התנועה נעשתה באמצעות הפלשה כפולה, בזמן הזזת הנעל. התוצאה שהתקבלה מעבירה את העוצמה של תנועת הנעל ומקנה לצילום את תחושת הרפאים. חיתוך התמונה מאפשר יצירת אנונימיות ונתינת האפשרות לצופה להכניס את עצמו לנעל ולהיות זה שהתמונה מנסה להעצים.
[caption id="attachment_7817" align="aligncenter" width="900"] תשוקה לניקיון, ליעד רוזנקוביץ׳[/caption]תשוקה לניקיון, ליעד רוזנקוביץ׳
העבודה עוסקת באובססיה לניקיון ומציגה באופן סאטירי שאיפה מוגזמת לסביבה סטרילית וריחנית. על מנת להקצין את המסר, מחוות הדוגמנית והתנועה בשערה מקנים תחושה של רוגע, רעננות ושלוות נפש, ההפוכים לגמרי ממה שקורה בתוכה. התמונה צולמה באמצעות שני מוקדי הפלאשה, האחד מפזר והשני צידי, דבר אשר מאיר את פני הדוגמנית בצורה מלטפת ומלאכית.
[caption id="attachment_7813" align="aligncenter" width="567"] נערה בסארי, לי בן נתנאל[/caption]העבודה מציגה כמיהה של נערה מערבית לעושר הצבעוני והתרבותי של הודו. התמונה יוצרת מאבק בין גשמיות ורוחניות על ידי ניגודיות הסארי כפריט אופנתי לבין היותו פריט תרבותי. התמונה צולמה על מסך שחור, באמצעות שני פלאשים, האחד מרכך והאחר צידי ישיר, דבר המאפשר היעלמות הדרגתית של הדמות אל תוך החלל.
[caption id="attachment_7814" align="aligncenter" width="850"] נשירת שיער, אורי אבניאון[/caption]נשירת שיער, אורי אבניאון
העבודה מדברת על פגמים פיזיים ועל חוסר היכולת שלנו כבני אדם להשלים עם פגמים זניחים אלו. הצילום מציג את הקרקפת בצורה מוקצת וחושפנית הרבה יותר ממה שעין בלתי מזוינת הייתה מסוגלת להבחין בה. השימוש בתאורה חמה מינימלית מוריד מחדות התמונה, אך מעניק תחושה שהתמונה צולמה בחטף, ותיעדה את הפגם בזמן אמת כאשר הוא חשוף לעיני כל.
[/column]