
קניה הארה, המעצב והמנהל האמנותי של המותג MUJI, מזמין אותנו למסע ייחודי ומעורר השראה בספרו Designing Design. מה שנראה מבחוץ כספר פשוט הוא למעשה אוסף של רעיונות מעוררי השראה על עיצוב, מינימליזם ומשמעותם בחיי היומיום. הספר בוחן כיצד עיצוב אינו רק אסתטיקה, אלא הוא דרך לחשוב מחדש על המשמעות של החפצים בחיינו.
עדן כהן, עיצוב תקשורת חזותית
המהות של "אי-עיצוב"
אחת התובנות המרכזיות של הארה היא רעיון "אי-העיצוב" (Non-Design), גישה שמאמינה כי עיצוב טוב אינו מנסה לבלוט או לזכות בתשומת לב, אלא להשתלב בהרמוניה בשגרת היומיום שלנו. הארה מסביר:
"מוצרים לא צריכים להצהיר על ייחודיות דרך הצורות שלהם. אובייקטים שנוצרו בפשטות עשויים להיראות בתחילה מונוטוניים. עם זאת, בצבירה של בחירות עיצוביות שנעשו בקפידה, מתגלה הנוחות הבלתי נראית של חיי היומיום."
רעיון זה מתבטא באופן מושלם במותג MUJI, שמציע מוצרים פונקציונליים ונגישים. לדוגמה, הארה מציין שכיסא טוב לא צריך להרשים במראה שלו אלא לספק נוחות אמיתית – שילוב של פונקציונליות ואסתטיקה, מבלי להסיח את הדעת. עבור הארה, עיצוב הוא כלי שקט ומשמעותי, שיכול לייצר עולם נוח ומזמין יותר מבלי להפריע לחיי המשתמש.

תערוכות מעוררות השראה
בספר, הארה משתף בתערוכות שהפיק, שמדגימות איך עיצוב מדויק פורץ את גבולות החשיבה המסורתיים. אחת מהן היא התערוכה Re-Design, שהוצגה בטוקיו בשנת 2000, שבה מעצבים הוזמנו לעצב מחדש פריטים יומיומיים כמו שעונים, תיקים ואפילו נייר טואלט. המטרה לא הייתה להמציא את המוצר מחדש, אלא להוסיף לו ממד חדש של פשטות ושימושיות.

תערוכה נוספת, The Architects' Macaroni Exhibition, שהוצגה בטוקיו בשנת 1995, היא דוגמה יוצאת דופן לחשיבה יצירתית. התערוכה התמקדה בעיצוב באמצעות חומר לא שגרתי – פסטה. אדריכלים עיצבו צורות מקרוני חדשות, שצולמו והוצגו בהגדלה פי 20. התערוכה הראתה כיצד גם אובייקט יומיומי פשוט יכול להפוך לביטוי עקרונות עיצוביים של נפח, איזון ותנועה.

פילוסופיה של פשטות
הארה מדגיש שוב ושוב שהמינימליזם אינו רק הפחתת עיטורים, אלא חיפוש אחר מהות הדברים. גישה זו משתקפת היטב במותג MUJI, ששם דגש על פונקציונליות. למשל, הקופסאות השקופות של MUJI עוצבו כך שניתן לראות את התכולה מבלי לפתוח אותן – בחירה שמקלה על חיי היומיום וחוסכת זמן.
הארה מסביר כי העיצוב של MUJI נובע מתפיסה אתית: לאפשר לכל אדם ליהנות ממוצרים באיכות גבוהה מבלי שהמחיר או המותג יהפכו למחסום.

תובנות מעוררות מחשבה
Designing Design מצליח להעביר מסר עמוק – עיצוב הוא לא רק אמצעי ליצירת מוצרים יפים, אלא דרך חיים. הארה מציע למעצבים לאמץ חשיבה ביקורתית שתאתגר את הנורמות הקיימות ותציע פתרונות יצירתיים ונגישים לבעיות יומיומיות.
הארה קורא למעצבים לשאול את עצמם:
– האם המוצר פותר בעיה?
– האם הוא מוסיף ערך אמיתי?
– כיצד הוא משפיע על היומיום של המשתמשים?
לדבריו, בעולם שבו שפע האפשרויות עשוי להוביל לבלבול וללחץ, עיצוב מינימליסטי מספק למשתמש תחושת יציבות ושקט נפשי.

השראה לכל תחומי החיים
הספר Designing Design הוא ספר מעורר השראה שמאתגר מעצבים לחשוב מחדש על תפקיד העיצוב בחיינו.
הפילוסופיה של קניה הארה מתרחבת מעבר לעולם העיצוב. רעיון "אי-העיצוב" מדגים כיצד תשומת לב לפרטים קטנים יכולה לחולל שינוי עמוק. הארה מזכיר לנו שלפעמים, ההשפעה המשמעותית ביותר טמונה דווקא בבחירות הפשוטות. כמו אבן קטנה הנזרקת למים, גם עיצוב קטן ומדוייק מייצר גלים המשפיעים על חוויות יומיומיות ועל האופן שבו אנו חווים את העולם.

תמונות הספר צולמו על-ידי עדן כהן.
ניתן למצוא את הספר בספריית המכון הטכנולוגי חולון:
Designing design
Kenya Hara
Baden, Switzerland : Lars Muller Publishers
2007
7.05 HAR