עכשיו קוראים
ספר סקיצות: מיכאל בן אבו

ספר סקיצות: מיכאל בן אבו

[column]הצצה לספרי הסקיצות של מיכאל בן אבו, בוגר המחלקה לאמנות בבצלאל, אמן רב תחומי ומשורר. בן אבו גילה את עולמות הציור בגיל 40, ומאותו רגע ידו לא עזבה את העט. בסקיצות וביצירות שלו הוא משלב אלמנטים חזותיים וטקסטואליים שחושפים טפח או טפחיים מעולמו הפנימי העשיר. [/column] [column]

מאז שאני זוכר את עצמי, אני קורא ספרים. כילד הייתי תולעת ספרים שבלעה בשקיקה מאות ואלפי ספרים. ספרים היו מקום המפלט שלי מהמציאות, ומקור הידע וההשכלה הכללית שלי. הייתי קורא בלילות לאור נרות כדי לא להפריע לחמשת אחיי ואחיותיי, איתם חלקתי חדר אחד.

 

[caption id="attachment_11705" align="aligncenter" width="750"] סיפור מסע ויקינגי #1[/caption]

אני אוהב ספרים. אני אוהב לכתוב. לשפה, לטקסט ולאותיות שמור אצלי מקום בקדמת הבמה. האהבה הגדולה שיש לי  ביחס למילה מורגשת בספר הסקיצות שלי, הן בפן המילולי של השפה והן כהתייחסות חזותית לפונטים שלה.

 

[caption id="attachment_11701" align="aligncenter" width="750"] מחברת תל אביב 2016 #3[/caption]

לאורך השנים כתבתי יומנים, סיפורים קצרים ושירים. רק בגיל 40 התחלתי פתאום, ביום אחד, לצייר. מאז לא הפסקתי לצייר וליצור באינטנסיביות רבה. אני יוצר במגוון סוגות ומדיומים ללא הרף. בהתחלה יצרתי כאוטודידקט, כאמן פרא (Brut), ואז הבנתי שאני חייב ללכת ללמוד אמנות. בגיל 50 התחלתי ללמוד בבצלאל לתואר ראשון וסיימתי את הלימודים בגיל 55.

 

[caption id="attachment_11694" align="aligncenter" width="750"] דימוי שושנה- כותב בלילה[/caption]

 

[caption id="attachment_11693" align="aligncenter" width="750"] דולפין- כותב בלילה[/caption]

עם תחילת הלימודים התחלתי לצייר במחברת הסקיצות, לרשום רעיונות לפני שיברחו לי ואשכח אותם. לאט לאט היומנים שכתבתי לאורך השנים הפכו לערוץ נוסף, מאוד משמעותי, של היצירה שלי. עבורי, הספר או המחברת הם עבודת אמנות העומדת בפני עצמה, מעין מיצב פיסולי מורכב, המתחולל ומתרחש בין הדפים. ספרי הסקיצות בנויים מאוספים של חפצים סימבוליים שיוצרים מיקרוקוסמוס מורכב השואב מהמקורות שלי, שהם מיתולוגיים וקוסמולוגיים, תרבותיים ותיאולוגיים. המילה הכתובה והפעולה הציורית נשזרים בנגיעה הידנית שלי כאמן בחומר, כסימן, כעקבה בתוך המבנה הפיסולי והחומרי של הספר. הטקסט שאני כותב בספרי הסקיצות והיומנים שלי מהווה חלק אינטגרלי מהציור, ולא נותר ברובד הקונספטואלי בלבד. אני מייחס לפעולת הכתיבה משמעות רבה כמבע גרפי הדומה לרישום מבחינת תנועת הקו והאינטנסיביות שלו.

 

[caption id="attachment_11706" align="aligncenter" width="750"] ספר סקיצות בצלאל #1[/caption] [caption id="attachment_11707" align="aligncenter" width="750"] ספר סקיצות בצלאל #3[/caption]

הרובד המילולי מפרק ובונה את המערך הציורי-פיסולי, והופך את מכלול היצירה בתוך הספר ובמחברת לטקסט פואטי הפועל במישורים של זמן, חלל ומרחב. זו שירה הפושטת ולובשת צורות ויזואליות-טקסטואליות.
אני כותב כל יום ביומנים שלי. אני כותב כתיבה אוטומטית ביומני החיים שלי והמילים והאותיות הן מצע ליצירה. במקביל לכתיבה אני פועל בתוך הספר או המחברת, בין הדפים, מצייר, מדביק, מאייר, רושם, צובע והרבה מאוד מוחק.

 

[caption id="attachment_11688" align="aligncenter" width="750"] סיפור אהבה ויקינגי, ספר מסע בדנמרק ונורווגיה 2012 #1[/caption] [caption id="attachment_11704" align="aligncenter" width="750"] סיפור אהבה ויקינגי, ספר מסע בדנמרק ונורווגיה 2012 #2[/caption]

אני מוחק ומסתיר. מכסה טפח ומגלה טפחיִם מצְפוּנוֹת נפשי. חושף את חביונות ליבי, ואז מסתיר אותם בציור שעולה על הכתיבה, על הכתוב. הכתיבה עצמה הופכת להיות חלק מהדימוי. חלק בלתי נפרד מעבודת היצירה שהופכת להיות אחר כך לאובייקט חתום כספר אמן יחידני.

ביצירה שלי רבת השכבות, רובד נוסף הוא השירה שלי, הנוגעת בנושאים אישיים, פוליטיים ואוניברסליים, והיא מחלחלת אל היומנים תוך כדי הכתיבה היומיומית. כאדם וכאמן יוצר הפועל מתוך השפה העברית, המקורות היהודיים, ותורת הנסתר והקבלה הנוגעות במודרנה ובחיי היום יום, ניתן לגלות את הרבדים השונים של הזהות שלי, באמצעות קריאה ודפדוף בספרי הסקיצות והיומנים.

 

[caption id="attachment_11699" align="aligncenter" width="750"] יומן פעימות #1[/caption]

 

[caption id="attachment_11700" align="aligncenter" width="750"] יומן פעימות #2[/caption]

אני קונה  מחברות וספרים בכל מקום, בארץ ובעולם, כאספן כפייתי, עשרות. הספרים משמשים אותי אחר כך לספרי סקיצות, ספרי מסע, יומני לילה, יומני חיים ועוד. בחלק מהספרים אני מדביק גזרי מפות, מפיות ממסעדות, כרטיסי כניסה למוזיאונים, למטרו ולאוטובוסים, כרטיסי טיסה ועוד, שישמשו כמצע ליצירה של יומני המסע בארצות השונות והרבות בהן טיילתי ברחבי העולם.

 

[caption id="attachment_11689" align="aligncenter" width="750"] “No Worries Mate” Traveling Book in Australia book cover #1[/caption]

אני יוצק את חומרי החיים שלי ומחדיר אותם באופן ישיר ועמוק ליצירה שלי בספרים, ובמובן זה העבודה שלי חושפנית מאוד למרות, שכאמור, אני מוחק ומסתיר בו זמנית עם תהליך החשיפה. מסע החיים על אופניו השונים בא לידי ביטוי ביומני לילה, ביומני המסע, ובמחברות השונות בהם מאוגדים ציורים, ציורים משולבי טקסטים או טקסטים בלבד. בכל יומן נשמר אופן ביטוי רציף ועקבי הייחודי לו. בכל ספר, אני מחליט על משטר או חוקיות במדיום בו אני משתמש: צבעי מים, אקריליק, צבעוניות מסויימת (למשל אדום וזהב בלבד), מילה אחת שחוזרת על עצמה, דימוי אחיד שחוזר על עצמו, כמו דולפין או שושנה. לפעמים העטיפה מכתיבה את הלך הרוח, התדר והצבעוניות שבו ייכתב ויִיוָצר הספר. אני יכול לעבוד במקביל על מספר ספרים, ובכל ספר יש את העולם הפנימי משלו.

 

[caption id="attachment_11695" align="aligncenter" width="750"] ההתאוררות #1[/caption] [caption id="attachment_11696" align="aligncenter" width="750"] ההתאוררות #2[/caption] [caption id="attachment_11697" align="aligncenter" width="750"] ההתאוררות #3[/caption] [caption id="attachment_11698" align="aligncenter" width="750"] ההתאוררות #4[/caption]

התהליך רק בתחילתו. במקביל לספרייה הענקית שיש לי בבית של ספרים שנכתבו על ידי אחרים, אני בונה לי ספרייה שלמה משלי, של ספרי סקיצות, מחברות וספרי אמן ייחודיים ויחידניים, אשר אני יצרתי וכתבתי, שממלאים מדפים שלמים במגירות הנפש שלי.

כל התמונות צולמו על ידי מיכאל בן אבו.

ליצירת קשר: עדן ירוחים

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.