עכשיו קוראים
תוספות בנייה הופכות לאמנות ב"שפירא"

תוספות בנייה הופכות לאמנות ב"שפירא"

התצלומים של רועי קופר והמודלים של יואב מאירי מציעים מבט אסתטי מפתיע על תופעות הנחשבות על פי רוב לאנטי-אסתטיקה.

בגלריה ויטרינה, הממוקמת בבניין הפקולטה לעיצוב במכון, תיפתח השבוע התערוכה "שפירא", שיתוף פעולה בין יואב מאירי, אדריכל ומרצה במחלקה לעיצוב פנים, ורועי קופר, אמן ומרצה בשנקר במחלקה לאמנות רב-תחומית. שניהם חיים ועובדים בדרום תל אביב. שיתוף הפעולה הייחודי ביניהם לקראת התערוכה נערך בשכונת שפירא בתל אביב, שכונה הידועה במורכבות שלה ובשינויים שהיא עוברת בשנים האחרונות. בתערוכה יוצגו מודלים ארכיטקטוניים של מאירי לצד עבודות צילום של קופר.

תצלום של רועי קופר ודגם של יואב מאירי. צילום: רועי קופר

מתוך הטקסט שכתבה לתערוכה פרופ' טלי חתוקה, חוקרת תיאורטיקנית של המרחב האורבני באוניברסיטת תל אביב: "ליבת העבודה הנוכחית בשותפות שבין רועי קופר ויואב מאירי היא ניסיון להציע אסטרטגיות חדשות לאדריכלות המגורים בישראל. נקודת המוצא של העבודה של קופר (צילום) ומאירי (אדריכלות) מציעה שני שינויים מרכזיים – שינוי של נקודת המבט שלנו על סביבות המגורים ובעקבותיה שינוי של הנחיות הבינוי בישראל. ההנחה היא כי שינוי נקודת המבט יאפשר שינוי בדפוסי התכנון והפעולה האדריכליים. שתי העבודות משלימות זו את זו, וכל אחת בדרכה מציעה לקבל את האסתטיקה ואת הסדר של המרחב הישראלי – המתפורר, המטולא, הנבנה והמוזנח".

עבודתו של קופר מבקשת להסתכל על סביבות המגורים בישראל בעיניים אוהדות. תצלומיו מציעים התבוננות על המרחב כ"סדר" ישראלי ייחודי ובעל ערך שאין צורך ל"תקנו" אלא לנסות להכירו ולהבינו לעומק. התצלומים מתארים את החופש שבתוך הסדר, הרגולציה התכנונית והחוקים. עבודת המצלמה מבודדת אלמנטים, מורידה מן העומס ומציעה להסתכל על הזווית הפואטית והאסתטית של התוספות והחריגות בבנייה הישראלית. החופש היצירתי של הדיירים אינו נתפס כקפריזה אלא מייצר "קישוטים", שהם ביטוי של צורך פונקציונלי של אנשים בעוד חדר, סככה או מרפסת.

יואב מאירי מתייחס לתופעה של כישלון מערכת התכנון לסדר את העולם דרך כלים ביורוקרטיים. מאירי מזהה אלמנטים חזרתיים כמו מדרגות, סככה, דודי שמש או מרפסת ומציע לעבוד עימם ולא להילחם בהם. באמצעות מודלים הוא יוצר אפשרויות חדשות לעבודה עם האלמנטים הלא-חוקיים, שאפשר למצוא כמעט בכל סביבה בנויה בישראל. המודלים הם קומפוזיציות פתוחות, שעליהן אפשר להוסיף אלמנטים. למעשה מאירי מציע להוסיף לשפה האדריכלית שפה של תוספות. אולי, כפי שהוא מציע, הלא-פורמלי הוא תכונה שראוי שמתכנני ערים ואדריכלים יכירו וילמדו לעבוד עימה.

"שפירא"
אוצרת: דליה מנור
גלריה ויטרינה, בניין 6, מכון טכנולוגי חולון
רחוב גולומב 52 חולון
א'-ה' 17:00-10:00
התערוכה פתוחה למבקרים מהתאריך 27.1.2022
נעילה 11.3.2022
הכניסה חופשית

שיח גלריה: יום חמישי, 24 בפברואר, בשעה 10:00

התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.