המרחב העירוני, כפי שאנחנו מכירים וחווים אותו, מעוצב ע״י שחקנים רבים. בקורס "עיצוב פנים עירוני" ניתחו הסטודנטים מרחב עירוני והציעו אופנים שונים להתערבות בתוכו.
מערכת כולעיצוב
במרחב הפעולה העירוני קיימים שיקולים רבים המקבלים קדימות על פני הרציונל של "טובת הכלל". ״העסקה התכנונית״ מציינת כוחות פוליטיים, עסקיים, יזמיים או כלכליים המעצבים את עירנו, עד כי טובת הציבור בהקשרים שונים נדחקת לשוליים.
בקורס (כיום קליניקה) "עיצוב פנים עירוני", בהנחייתו של אשר אלבז, יוצאים הסטודנטים מעמדה של מעצב/חוקר/פועל אשר עובד בקנה מידה אישי ואינטימי: נוגע בחומר, מתייחס לפרט הסופי, למפגש היד, לסאונד, לאווירה ולחוויה הכוללת של המרחב העירוני. המעצב העירוני פועל כשחקן נוסף הממוקם בין הסטטוטורי לאדריכלי, בין הטכנולוגי לחווייתי.
במהלך הקורס עסקנו במחקר תיאורטי ומעשי. צפינו בקטעים מסרטים העוסקים באורבניזם בניסיון להבין את העיר, מהי עיר ומי מעצב אותה ומהם הכוחות הפועלים בה ולמדנו שיטות מיפוי שונות.
קריאה משותפת של טקסטים עכשוויים פתחה לסטודנטים עולם תוכן חדש ועזרה להם להתמקם בעיר, לא רק כתושבים או הולכי רגל אלא גם כחוקרים ביקורתיים. בנוסף התקיימו שלוש הרצאות אורח אשר הציגו את הסיפור האורבני בצורה עכשווית ומקומית, בהתבסס על המחקר והפרקטיקה היומיומית של האדריכלים והמתכננים האורחים.
השתחררנו מארבעת קירות החלל הסגור ויצאנו למרחב העירוני, תחת כיפת השמיים – לאקלים הטבעי, לאור השמש הבוהק ולרעשי העיר. המרחב בו התערבנו היה מרכז העיר חולון – במרחב שבין המדיטק, מוזיאון העיצוב, קניון חולון ומרכז נתנאל.
הסטודנטים התבוננו במרחב, הציעו שאלונים לעוברים ושבים, צילמו והציגו את העבודה שנעשתה בשיתוף פעולה קבוצתי. הם פיתחו מחקר ממוקד שהתחיל במיפוי נפחי וארכיטקטוני, המשיך במיפוי תחביר סביבתי, ניתוח תנועה ומיפוי סטטיסטי, והסתיים במיפוי תחושתי מבוסס סקר ומדידות.
באחד השיעורים התבקשו הסטודנטים להביא שיר אהוב. הפסקת חשמל לא מתוכננת במהלך אותו שיעור הוציאה אותנו שוב אל המרחב העירוני; ישבנו במעגל באזור הפתוח והמוצל של מוזיאון העיצוב, חיברנו רמקול קטן, הקשבנו יחד לשירים וחלקנו תחושות וחוויות. למה דווקא השיר הזה? אילו תחושות הוא מעלה? אילו זכרונות? והכל כדי לייצר טרנספורמציה מהשיר אל העיר.
התרגיל הסופי היה הצעה להתערבות עירונית טקטית, כמו בשיר עירוני. לרגע קט נשכח את היום יומי, את המטלות, המצוקות ואולי אפילו הכוונות, ומתוך השכחה נתחבר לסביבה ולעצמנו, רק קצת אחרת.
התערבות יכלה להיות בכל קנה מידה, מכל חומר, או גודל. ההשראה להתערבות העירונית נובעת מהמקום עצמו, כמסקנות ממה שלמדנו בקורס: זיהוי חוסרים, קונפליקטים, או אפילו מהשיר… כל סטודנט הציע התערבות אותה הוא פיתח, ותוצרי חברי וחברות הקבוצה קובצו כהצעה המטפלת בכל המרחב הנתון.
הסטודנטים, בהיותם מודעים למיתוג העירוני הישן "עיר הילדים חולון", אך גם לעובדה שמוזיאון העיצוב היחיד בישראל נמצא ממש כאן, לצד אחת מהמכללות המובילות לעיצוב בישראל, קיבלו החלטה להציע שינוי נרטיבי. כקבוצה וכיחידים הם הציעו תוצרים הקשורים לעולמות תוכן בהם העיצוב והדמיון נפגשים.
מנחה: אשר אלבז
סטודנטים: אופיר שירה, אנושי טל, בוזגלו אושר, מירצ’ין סנדרה, סהר הילה, Camisasca Elena, Hoffmann Leonie, Seib Tim Henrik
Interior design in the city
The primary urban rationale is the "public interest." Still, in the urban sphere of action, many other considerations take precedence until sometimes the public interest in various contexts is marginalized. As we know and experience it, the urban space is shaped by many players. The "planning deal" indicates the many political, business, entrepreneurial, and economic forces that shape our city. The course emerges from the position of a designer/researcher/activist who works on a personal and intimate scale. Touches on the material refer to the final detail, the touch, the sound, the atmosphere, and the overall experience of the urban space. The urban designer is an additional player between the statutory, architectural, technological, and experiential.
During the course, we dealt with theoretical and practical research. In the first lesson, we watched movies dealing with urbanism issues that tackle the city from several points of view: what is a city, who designed it, and what forces operate in it. We learned different mapping methods, got out from the four walls of the closed space, and went into the urban space under the open sky, the natural climate, the bright sunlight, and the city's noise. Reading contemporary texts together opened up a new world of content for the students. It helped them settle into the city as residents, pedestrians, and critical researchers. In addition to the content we dealt with in the course, during the semester, three guest lecturers presented the urban story in a contemporary and local way based on the research and daily practice of the architects and planners who came to the Holon Institute of Technology (HIT) to present their work.
The area chosen for the intervention was the center of Holon (as revealed by a Google Maps search) – the space between the Mediatheque, the Design Museum, and the Holon Mall. The students were divided into groups and developed focused research that began with volumetric and architectural mapping continued with environmental syntax mapping, motion analysis, and statistical mapping, and ended with survey-based sensory mapping and measurements. The students observed the space and offered questions to passersby. Their work included personal photography of the area, measurements, urban cross-sections, eye-level photographs at several points of interest, a tour of the place and writing content arising from day and night tours, environmental syntax map – environmental connectivity (integration and choice), statistical mapping (density, socioeconomic, age, gender, homeownership), mapping and analysis of traffic – measurements, counting activity and movement day and night on different days during the week, mapping public transportation in the area, kindergartens, schools, nearby safety centers, points of interest in the environment, particular sensory stimuli such as airplane noise, smells, pollution, mapping feelings based on personal observation and surveying residents. And finally, the contemplation of all maps.
In one of the lessons, the students were required to bring a song they liked. An unplanned power outage during that lesson took us back into the urban space. We sat in the shaded area of the Design Museum, connected to a bluetooth speaker, listened to songs, and shared feelings and experiences. Why this song? What emotions does it evoke? Does the song mention a place or a specific period? While feeding the song, we tried to connect with the phenomenological aspects and transform it into the city.
The final exercise was a proposal for tactical urban intervention. As in an urban song, we aspired for a brief moment to forget the tasks and the hardships, and maybe even forget for a moment where we were going, and out of forgetfulness, we would connect to the environment and ourselves, just a little differently. The student intervention could be of any scale, of any material, or any size. The inspiration for the municipal intervention comes from the place itself: shortages, conflicts, problems, or suggestions from the content that came up in the course or even from the songs’ lyrics. The project was personal but also collective. Each student proposed and worked on the intervention they developed, and the group's products were assembled as a proposal that addressed the entire given space. The students, aware of the old urban branding "Children’s City Holon”, and of the fact that the only design museum in Israel is located right here, alongside one of the leading design colleges in Israel, decided to take advantage of the opportunity to propose a narrative change. As a group and as individuals, they offered products related to content worlds where design and imagination meet.