"3.5 מטרים רבועים" הוא גודל המינימום לשטח מחסה לאדם שקבע הצלב האדום ושמה של תערוכה המוצגת במוזיאון תל אביב. זוהי אינה תערוכת אמנות רגילה, אלא תערוכה מחקרית-חברתית-פוליטית. אלו פתרונות מציעים מעצבים למצבי חירום?
תגל אסולין, עיצוב פנים
[/column] [column]בתערוכה 3.5 מטרים רבועים מוצגים פרויקטים מחקריים-חברתיים-פוליטיים המתייחסים להתמודדות עם אסונות, שאצרה מאיה ויניצקי. כיצד ניתן לעזור ולהשפיע לפני או אחרי שמתרחש אסון? אדריכלים, מעצבים ומהנדסים מרחבי העולם נרתמו לפרויקטים שונים, העוזרים למדינות שעברו אסונות טבע כמו צונאמי ורעידות אדמה. בין היתר, מוצגות אפליקציות שונות המסייעות לדיווח בזמן אסון ויוצרות את התקשורת הנחוצה בזמן אמת, בתים מחומרים שניתן למצוא בשטח ורהיטים המגנים בזמן רעידת אדמה. הוצעו רעיונות רבים המנסים לעזור לכל אותם אלה שחוו אסון טבע, בחברות קשות יום שמנסות לשקם מחדש את חייהן באמצעים מועטים מאוד.
[caption id="attachment_8105" align="aligncenter" width="750"] אסונות הטבע המוקרנים בכניסה[/caption]אם עושים סיבוב חטוף בתערוכה ומחפשים עבודות שמוצאים בדרך כלל במוזיאון לאמנות וחוויה אמנותית "קלאסית", מוצאים שזאת תערוכה יוצאת דופן. יש להתבונן, לשמוע, לקרוא ולחקור על מנת לחוות את הממצאים. בחוויה המוזיאלית לומדים על הצעות המעצבים שחיפשו פתרונות על מנת לשקם את הסביבה לאחר האסון ולשמור על אורח חיים נורמטיבי.
[caption id="attachment_8104" align="aligncenter" width="750"] אסונות הטבע המוצגים בכניסה[/caption]בכניסה לתערוכה מוצגים שלושה מסכים המקרינים סיטואציות מאסונות טבע, המוכרים בעיקר מהחדשות שצופים בבית, כשיושבים מול הטלוויזיה פעורי פה עם צמרמורת בגוף ומתפלאים מחוזק היקום על עצם היותנו בני אנוש חלשים אל מול הטבע. בתגובה לכל אלה, אנשים מהעולם נרתמו וחשבו על פעולות שניתן לעשות על מנת לשקם אזורים אלו, וכיצד אפשר להקטין את רמת הנזק ואף למנוע את אותם המצבים.
[caption id="attachment_8103" align="aligncenter" width="750"] אופציה 2 מחסה היברידי[/caption]הפרויקט הראשון ששבה את תשומת הלב היה קיר פלסטיק המכוסה בבוץ, זהו פרויקט שמחזיר אותנו אחורה בזמן, לבנייה קדומה מחומרים טבעיים כמו בוץ, יחד עם שדרוג נוסף. זהו פרויקט מקסים שתכנן עזרי טרזי בשיתוף פעולה עם תכנית d-Vision של חברת "כתר" וסטודיו גרוב דיזיין. מדובר במחסה היברידי המורכב מחלקים פשוטים בהזרקת פלסטיק, הנשלחים מפורקים לאזור האסון. החלקים עצמם פשוטים להרכבה ולא דורשים מיומנות מסוימת של בנייה. למבנה יש גג איכותי המאפשר חדירה של אור טבעי, חלונות הניתנים לפתיחה וסגירה ודלת כניסה. מבנה כזה ניתן לסיים לבנות בשבוע כולל ציפוי המבנה בבוץ, המאפשר בידוד של כ- 10 ס"מ עובי קיר.
בין כל האדריכלים נרתם גם האדריכל טויו איטו (Iyo) בשיתוף קומיקו אינואי (Inui), סו פוג'מוטו (Fujimoto) ואקיהיסה היראטה (Hirata). הם פיתחו סוג של מבנים ציבוריים המהווים תשתית מודולרית, שיספקו משאבים חלופיים בשעת חירום ויגבו את עורקי החיים של מערכות התשתית הקיימות. זהו סוג של מבנה שביום יום מתפקד כמקום מפגש אינטראקטיבי. בשעת חירום, במידה ומתרחש אסון טבע הוא הופך לאתר מפגש ושיקום. זהו פרויקט שמחבר ואוסף את אנשי הצוות יחד ויוצר את האינטראקציה הנחוצה בזמנים אלו.
[caption id="attachment_8109" align="aligncenter" width="750"] שולחן מגן לרעידות אדמה[/caption]בזמן רעידת אדמה חזקה מלמדים אותנו להסתתר מתחת למקום מחבוא כמו מתחת לשולחן. רוב השולחנות בבתי ספר לא יעמדו בעומס, לכן עוצב שולחן QPT המגן לרעידת אדמה בבתי ספר לילדים. השולחן משמש לא רק כמגן אלא גם כאמצעי מילוט, כאשר השולחנות מחוברים יחדיו ויוצרים מעבר גישה לצוותי ההצלה. השולחן עוצב על-ידי ארתור ברוטר במסגרת פרויקט הגמר שלו במחלקה לעיצוב תעשייתי בבצלאל ב-2010 בהנחיית עידו ברונו. שולחנות אלו יכולים לשאת משקל של עד כטונה אחת הנופלת מתקרה בגובה שלוש וחצי מטר.
[caption id="attachment_8106" align="aligncenter" width="750"] לבני CSEB[/caption]פרויקט מעניין נוסף וממוקם בכניסה לתערוכה, מורכב ממלבני חול המשמשים להקמת מבנים ידידותיים לסביבה. מדובר בפרויקט שנעשה בנפאל, לאחר רעש אדמה בעוצמה גבוהה, שבמסגרתו ייצרו לבנים כדי לבנות מחדש את בית הספר המקומי. כעת קיימים כ- 50 אלף לבני CSEB להקמת מבנים קהילתיים. לבנים אלו עשויות בעיקר מאדמה חול ומעט מלט, מה שהופך אותן למקומיות, בנות קיימא וידידותיות לסביבה. יחד עם זאת, נראה כי הלבנים די חזקות ואסתטיות.
התערוכה מרשימה ומרגשת כאשר היא מציגה פתרונות מעשיים ויצירתיים רבים על מנת לעזור לאנשים הגרים באזורי אסון. היא מכריחה אותנו לצאת מהבועה, גורמת לנו להסתכל סביב ומעוררת רצון לעזור למדינות שסביבנו ולאנשים כמונו שנולדו למציאות אחרת. היחס והמענה של המעצבים הם לא דבר של מה בכך.
כל התמונות צולמו על-ידי תגל אסולין
3.5 מטרים רבועים: תגובה בונה לאסונות טבע. תערוכה ופרויקט מחקרי
אוצרת: מאיה ויניצקי
מוזיאון תל אביב לאמנות
נעילה: יום שבת 9 בספטמבר 2017
[/column]