עכשיו קוראים
ECOWEEK 2017: אירוע בינלאומי לעיצוב בר קיימא

ECOWEEK 2017: אירוע בינלאומי לעיצוב בר קיימא

[column]

סיקור של אירועי שבוע ECOWEEK  הבינלאומי, שהתקיים בספטמבר 2017: מערך סדנאות בנושאי קיימות ועיצוב במרחב הציבורי, בהנחיית מרצים, מעצבים ואדריכלים מהארץ והעולם. משתתפי ECOWEEK עסקו בשאלות של תכנון עירוני, מרחב משותף, עיצוב בר-קיימא וחיבור מקומי וקהילתי.

ד"ר איליאס מסינס, מרצה במחלקה לעיצוב פנים HIT, מייסד ויו"ר עמותת ECOWEEK.

[/column] [column]

בחודש ספטמבר האחרון התקיים ECOWEEK, שבוע סדנאות עיצוב בר-קיימא ובמרחב הציבורי. מדובר בשבוע של חוויה יוצאת דופן בה לוקחים חלק סטודנטים, אדריכלים, אדריכלי-נוף, מעצבים ומהנדסים, נציגי גופים ורשויות ופעילי חברה וסביבה. כמידי שנה, אירועי ECOWEEK כוללים סדרת הרצאות, הקרנות, סיורים וסדנאות מעשיות co-design בהנחיית יוצרים ומומחים מהארץ ומחו"ל. הפעם, שמחנו לארח נציגים מנורווגיה, גרמניה והולנד. המטרה שעמדה לנגד עינינו במהלך הסדנאות הייתה לייצר רעיונות חדשים וקונקרטיים לפרויקטים ממשיים, בעלי פוטנציאל להמשך פיתוח ויישום. מסיבה זו, היה לנו חשוב להזמין ולשתף פעולה עם נציגי רשויות וחברות יזמות, שיוכלו להפוך את הרעיונות למציאות.

ברכה קונדה, אדריכלית ומרצה בכירה בפקולטה לעיצוב בHIT: "השבוע התמקד בעיצוב רב-תחומי, תכנון אדריכלי, עשייה בשטח ופלייסמייקינג (עשיית מקום) לטובת הפצת תודעת הקיימות וקידום פיתוח סביבה אקולוגית לקהילות ותושבים באתרים נתונים בעיר.  לשבוע זה שותפים רבים, ביניהם: הפקולטה לעיצוב של HIT, בית המודל של עיריית ירושלים, חברת הניהול של דיזינגוף סנטר, מרכז אנוש בגבעתיים ושותפים נוספים. תודה מיוחדת לסטודנטים בקורס ׳עיצוב מקיים במרחב העירוני׳ שפעלו רבות למען הצלחת האירוע".

סדנת קיימות במרחב הציבורי בדיזינגוף סנטר

אחת הסדנאות שהתקיימו במהלך השבוע חקרה אפשרויות של התערבות במרחב הציבורי, במקרה זה העברת מסרים ויצירת חוויות בתוך המרכז המסחרי של דיזינגוף סנטר. הפעילות כללה שימוש במדיה מגוונת במטרה לעורר שיח ומעורבות ציבורית בסוגיות קיימות, מסחר וצריכה.

הנחו: צמרת הראל-כנות, מעצבת ומרצה בפקולטה לעיצוב במכון; רבקה שטרנברג, אדריכלית. ייעוץ אדריכלי: ברכה קונדה.

[caption id="attachment_8380" align="aligncenter" width="745"] סדנת מרחב ציבורי בדיזינגוף-סנטר, תל אביב. צילום: אקוויק 2017[/caption]

גגות ירוקים בירושלים

סדנה נוספת התקיימה בירושלים, בזיקה לפסטיבל "מקודשת" ולפעילות הקהילתית והאמנותית המתקיימת בשנים האחרונות בבניין כלל. הסדנה התמקדה ביצירת גגות ירוקים באכסניית אברהם במרכז העיר. הסדנה התקיימה בשיתוף פעולה עם בית המודל של עיריית ירושלים ועם המרכז לעיצוב אורבני, ובהנחיית האדריכלים ג'ו רוף, חנה גריבץ, יונתן אלון וישי חנון. ייעוץ אדריכלי: איליאס מסינס.

[caption id="attachment_8377" align="aligncenter" width="745"] סדנת אקוויק בבית המודל של עיריית ירושלים. הקבוצה פיתחה את נושא גגות ירוקים במרכז העיר. צילום: אקוויק 2017.jpg[/caption]

עיצוב והתערבויות במרכז 'אנוש', גבעתיים

סדנה זו עסקה בעיצוב אדריכלי ובהתערבות hands-on לטובת פיתוחו של מרכז התעסוקה למתמודדים עם מחלות נפש של ארגון ׳אנוש׳ בגבעתיים, במטרה להפכו למרכז קיימות קהילתי הפתוח לציבור. סדנה זו התקיימה לאור הצלחתה של סדנה קודמת שנערכה באפריל במסגרת הקורס: ׳עיצוב מקיים במרחב העירוני' של הפקולטה לעיצוב.

תוצרי הסדנה כללו עיצוב פנים חדש לחללים שונים במרכז, כמו גם תכנון אלמנטים וחפצים שימושיים שחברי המרכז יוכלו ליצור בכוחות עצמם כחלק מהפעילות הקהילתית השוטפת.

הנחו: ברכה קונדה, אדריכלית; גליה חנוך-רועה, אדריכלית נוף ומנהלת קהילת מרכז של החברה להגנת הטבע; יפעת קידר, מתאמת גינות קהילתיות. ייעוץ אדריכלי: איליאס מסינס.

[caption id="attachment_8378" align="aligncenter" width="745"] סדנת אקוויק במרכז אנוש גבעתיים התמקדה ביצירת פתרונות מעשיים להפיכתו למרכז קיימות שכונתית. צילום: אקוויק 2017[/caption]

שכונת שפירא: דרום תל אביב

סדנה נוספת שנערכה במסגרת אירועי ECOWEEK היא חלק מפרויקט גדול יותר של חידוש רחוב מסילת-ישרים בלב שכונת שפירא לטובת הקהילה. פרוייקט החידוש נערך בידי עיריית ת"א, וכלל בשלביו הראשונים יצירת מסלול אופניים וחידוש תאורת הרחוב. המשך הפרוייקט כולל תכניות ארוכות-טווח, בהן מעורבים תושבי הקהילה המגוונת של השכונה; ותיקים, מהגרי עבודה ובעלי עסקים קטנים. סדנת ECOWEEK התמקדה בניסוח הצעות ראשוניות שניתן יהיה לשלב בפרוייקט, וכללה ביקורים בשכונה, כמו גם מפגשים עם מומחים ועם נציגים של הקהילה המקומית ושל העירייה.

הנחו: אליס פלבינה, אדריכלית ואורחת ECOWEEK מנורבגיה; אוהד יחיאלי, אדריכל ומרצה באוניברסיטת תל-אביב. ייעוץ אדריכלי: אילאיס מסינס.

[caption id="attachment_8379" align="aligncenter" width="745"] סדנת אקוויק מתארחת בעיריית ת"א יצירת מקום (placemaking) ברחוב מסילת ישרים בשכונת שפירא בדרום תל אביב. צילום: אקוויק 2017[/caption]

Park(ing) Day: יום החניה הבינלאומי

ה'Park(ing) Day' הוא אירוע שנתי המתקיים ברחבי העולם, במסגרתו מקומות חניה מוסבים למרחב ציבורי זמני בידי אמנים, מעצבים ואזרחים במטרה להגביר את תודעת הקיימות בהקשרי תחבורה ובכלל. האירוע מסייע לקדם את הדיאלוג הביקורתי אודות השימוש במרחב הציבורי העירוני, ונושאים של צדק חלוקתי, סביבתי וחברתי. על ידי הסבת מקומות חניה לאיזורי מרחב ציבורי המשרת את כלל תושבי עיר- גם את נטולי הרכב שביניהם- הסטודנטים התנסו בלמידת השטח ובתכנון מחדש בפועל. הסדנה סיפקה הזדמנות למחשבה מחודשת על על המשמעות של עירוניות ונכסי הקהילה המקומית כנחלת הכלל, כמו גם יישום פרקטי בשטח הנבחר עבור שיפור המרחב הציבורי במרכז העיר הרצליה.

הסדנה התקיימה בשיתוף פעולה עם עמותת ׳מרחב׳ וארגון ׳מגמה ירוקה׳ וכחלק מאירועי הPark(ing) Day שנערך בארץ וברחבי העולם ב15.9.2017.

הנחו: גי סטינפוט, אדריכל ואורח ECOWEEK מהולנד; רוני מירו, מעצבת תקשורת חזותית ומרצה בפקולטה לעיצוב בHIT. ייעוץ אדריכלי: ברכה קונדה ואיליאס מסינס.

[caption id="attachment_8383" align="aligncenter" width="745"] סטודנטים עם חולצות מיוחדות לכבוד Park(ing) Day בהרצליה. צילום: אקווויק 2017.[/caption] [caption id="attachment_8382" align="aligncenter" width="745"] סטודנטים בונים את המיצג של tensegrity בהרצליה. צילום: אקווויק 2017.[/caption] [caption id="attachment_8384" align="aligncenter" width="745"] תושבים וסטודנטים סביב מיצג בשיטת tensegrity להפיכת מקום חניה למקום ציבורי, במסגרת הPark(ing) Day בהרצליה. צילום: אקווויק 2017.[/caption]

הסדנה עסקה בעיצוב והתערבויות במרחב ובשביל המחבר בין שתי שכונות סמוכות – יפו ג' ונווה גולן. הפעילות נערכה בשיתוף פעולה עם הקהילה המקומית, "מוטב יחדיו" ועובדי המשלמה של יפו. במסגרת הסדנה הוצעו רעיונות ואסטרטגיות ליצירת נראות ותוכן שיתרום לשגשוג הקהילות המקומיות ולחיבור התושבים לשכונה. הסדנה כללה ביקורים בשטח, מפגשים עם תושבים ופעילים ושיתופי פעולה עם עובדים קהילתיים.

הנחו: איליאס מסינס, אדריכל ומרצה במחלקה לעיצוב בHIT; רעות פופקין, עובדת קהילתית בפרויקט "מוטב יחדיו" ביפו. ייעוץ אדריכלי: ברכה קונדה.

[caption id="attachment_8376" align="aligncenter" width="745"] כיכר שכונתית אחרי ההתערבות של סדנת ECOWEEK: חידוש לוח המודעות וצביעת קיר עם מסרים ליד חנות מקומית. צילום: אקוויק 2017[/caption] [caption id="attachment_8375" align="aligncenter" width="745"] חידוש לוח המודעות השכונתי. צילום: אקוויק 2017.[/caption]

לפרטים נוספים על אירוע  ECOWEEK שנערך בין התאריכים 10-15.9.2017 http://ecoweek.co.il/

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.