עכשיו קוראים
How posters Work

How posters Work

[column]

כרזה היא אחד המדיומים העתיקים להעברת מסר. אילו אמצעים גרפיים עומדים בפני מעצב הכרזות? חיתוך והדבקה, טיפול בפני השטח, הפעלת קומפוזיציה אלכסונית, משחק בקנה מידה, שימוש בטקסט כתמונה, יצירת סיפור, הכפלת משמעות ויצירת קשר עין. על אמצעים נוספים תוכלו להמשיך לקרוא בספר

שירן חרז, עיצוב פנים

[/column] [column]

"איך אנו מסתכלים על עיצוב גרפי

ואיך עיצוב גרפי מסתכל עלינו" (עמ' 12, How posters work)

כרזה היא המדיום היצירתי של מעצבי תקשורת חזותית להביע רעיון או מסר באמצעות תמונות, צבעים וצורות המאורגנים בצורה נכונה יחדיו ויוצרים משהו חדש. זהו לא עוד ספר על כרזות, זהו ספר על נקודת מבטם של מעצבים שיוצרים אותן. אלן לופטון סופרת ומעצבת גרפית הפיקה את הספר How posters work, כאשר היא מתמקדת בצורה ייחודית בשפה הגרפית ומארגנת את הספר סביב עקרונות עיצוב עכשווי.

[caption id="attachment_7651" align="alignnone" width="745"] אלכסנדר גלמן עובד יוצר תחושת תלת ממד באמצעות חפיפה בשכבות שונות[/caption]

הספר מלווה בלמעלה מ-200 כרזות במגוון רחב של סגנונות, החל מעיצוב קלאסי, ממשיך ביצירות אוונגרדיות ועד לעיצוב עכשווי של מעצבים גרפיים מובילים. קיימים עקרונות רבים על מנת לייצר עוצמה בתקשורת חזותית ובארגון כרזות כגון: נושא, טכניקה, סגנון, כרונולוגיה וקומפוזיציה. כאשר כל אלה בשילוב נכון יחדיו יוצרים כרזה חכמה ומוצלחת.

[caption id="attachment_7655" align="alignnone" width="745"] יצירת קשר עין באלמנט הרצוי על ידי שימוש בצבעים בולטים[/caption]

הספר מחולק למספר פרקים כשכל פרק מתמקד בנושא אחר, הספר מתחיל בטקסט מעניין על מהי כרזה, כיצד היא נולדה ומה מוביל את המעצב לעיצוב הכרזה. עוד מסופר על תולדות הכרזה, החל מההיסטוריה, כיצד התפתחה עם השנים ועד לשילובה בעיצוב העכשווי.

בפרקים הבאים הקורא נחשף לאוסף מרהיב של יצירות כאשר כל פרק מלווה במספר מכובד של יצירות בעלות מכנה משותף המאפיין אותן כאשר מאפייני הפרקים הם: מיקוד עין הצופה, הצפת עין הצופה, פשטות, חיתוך והדבקה, טיפול בפני השטח, הפעלת קומפוזיציה אלכסונית, משחק בקנה מידה, שימוש בטקסט כתמונה, יצירת סיפור, הכפלת משמעות, יצירת קשר עין ויצירת מערכת שלמה.

[caption id="attachment_7652" align="alignnone" width="745"] ג'וש ברדסנו ממקד את העין אל הכוס הממורכזת וגדולה ביחד לשאר מרכיבי הכרזה[/caption]

 

אחת הדרכים בהן מעצבים משתמשים על מנת למקד את העין היא היכולת לגרום לצופה להתמקד באלמנט המרכזי וזאת על-ידי הפניית תשומת הלב אליו באמצעות הגדלתו ומרכוזו ביחס לאלמנטים האחרים המקיימים עמו מערכת יחסים.

 

[caption id="attachment_7661" align="alignnone" width="745"] ראלף שרייבל מציף את העין באשליה אופטית ובצבע עז[/caption]

 

מעצבים רבים מעבירים את הצופים חוויה אופטית ללא צורך בתיאור המוצר בטקסט או סיפור, חוויה זו מובילה את העין ומציפה אותה בצורות וצבעים.

לעיתים קרובות מעצבים עושים שימוש בהפשטת תמונות על מנת למשוך את תשומת הלב של הצופה אל המסר או אל המוצר.

 

[caption id="attachment_7654" align="alignnone" width="745"] ולדימיר וג'ורג אוגוסטוביץ' עושים שימוש בטכניקת גזירה והדבקה ליצירת משמעות חדשה[/caption]

 

תהליך של גזירה והדבקה הוא דרך נוספת המאפשרת שילוב מגוון של תמונות שיוצרות ביחד משמעות חדשה ופיתוח שפה חזותית עשירה ומגוונות. השימוש בשכבות במרחב הדו ממדי יוצרות אשליית עומק ותלת ממדיות. טכניקה זו נעשית באמצעות שילוב שני אלמנטים לפחות.

 

[caption id="attachment_7656" align="alignnone" width="745"] יצירת תלת ממד באמצעות הפעלת האלכסון[/caption]

 

אחת הדרכים המעניינות בעיניי למשיכת תשומת הלב של הצופה נעשית באמצעות הריסת התמונה באופן ויזואלי על-ידי המעצב והענקת כוח לכרזה על-ידי כיפוף, צריבה או המסה של הדימוי. בנוסף, שימוש באלכסון יוצר עומק ופרספקטיבה מעניינת בכרזות.

 

[caption id="attachment_7663" align="alignnone" width="745"] שימוש בקני מידה שונים להעברת הרעיון[/caption]

 

קנה מידה הוא אחד המרכיבים החשובים בעיצוב כרזות, והשימוש במספר אלמנטים בקני מידה שונים מעניק תחושה של עומק ומחדד את מערכת היחסים ביניהם. הדימויים הקטנים בדרך כלל מאפיינים את המחשבות או הזיכרונות, והאלמנטים הגדולים בדרך כלל מייצגים את נקודת המבט או את הדמות שאליה תשומת הלב מופנית.

 

[caption id="attachment_7650" align="alignnone" width="745"] אותיות כדימוי כדי לעורר עניין ולהעביר את המסר[/caption]

 

פעמים רבות מעצבים משתמשים באותיות כדימוי המעביר מסר מסוים בהתאם לצורה, זווית, גודל, צבע וכל מאפיין אחר שיעזור לצופה לתרגם את המסר. בנוסף השימוש בטקסט כתמונה מעורר רצון בצופה לקרוא את המסר.

 

[caption id="attachment_7662" align="alignnone" width="745"] שימוש באלמנטים שונים להכפלת המשמעות[/caption]

הכפלת משמעות בכרזה באה לידי ביטוי בדימוי אחד המעביר משמעויות שונות, כך שהדימוי יוצר מתח והומור בעיני הצופה. שיטה זו נעשית באמצעות מספר תמונות או טקסטים בעלי משמעות שונה זה מזה. כמו כן, שימוש בשפה פרובוקטיבית היא דרך נוספת לעורר בצופה רגשות ועניין בעת הצפייה בכרזה.

[caption id="attachment_7658" align="alignnone" width="745"] לעורר רגש אצל הצופה ולהגביר את הרצון לצפות בו[/caption]

כרזות רבות מושכים את העין באופן אינטואיטיבי, באמצעות ציור רגשי או דימוי של עיניים ליצירת קשר עין עם הצופה. כמובן, אחד מהמאפיינים החשובים ביותר בעיצוב כרזה היא מערכת היחסים המתבטאת באופן בו הצבעים, הצורות, הטקסט וכל אלמנט נוסף מתקשרים ביניהם ויוצרים סדר מסוים המאפשר לקורא להבין את המסר באופן ברור ומוצלח.

[caption id="attachment_7657" align="alignnone" width="745"] כריכה[/caption]

כרזות שמספרות סיפור על-ידי תמונות וצבעים מעלות בפני הצופה שאלות היוצרות עניין, מה קרה שם? איפה זה קרה? וכיצד הסתיים? אחד המרכיבים החשובים בכל תחומי העיצוב הוא האופן בו המעצב מציג את הרעיון שלו באופן ויזואלי ללא צורך במילים נוספות, לכן הספר הוא כלי הכרחי ומעניין עבור מעצבים ועבור כל אדם שאוהב חגיגה לעיניים.

כל התמונות צולמו על-ידי שירן חרז

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.