עכשיו קוראים
אמנות הבלתי אפשרי – בנג אנד אולפסן

אמנות הבלתי אפשרי – בנג אנד אולפסן

[column]

חברת האלקטרוניקה הדנית Bang & Olufsen נמצאת בשטח הרבה לפני האינטרנט הביתי, הטלפון החכם והטלוויזיה. יחד עם זאת, לאורך כל התהפוכות הטכנולוגיות שעברו מאז הקמתה, היא תמיד נמצאת בקדמת המרוץ עם מוצרים איכותיים בעיצוב מודרניסטי מתוחכם.

אפרת בן יצחק, תקשורת חזותית

[/column] [column]

החברה הוקמה ב- 1925 על ידי פיטר בנג וסוונד אולופסן, שני מהנדסים צעירים שזיהו פוטנציאל בשוק החדש שצמח באותה תקופה – מכשירי רדיו. העסק שגשג וגדל ועם השנים המותג הפך לשם דבר בדנמרק, כאשר בכל בית כמעט יש מוצר של בנג אנד אולופסן. העסק התפתח ממכשירי רדיו בלבד, למוצרי אלקטרוניקה נוספים כמו גרמופונים ומערכות קולנוע ומאוחר יותר גם טלפונים, טלוויזיות ורמקולים. הספר מכיל בין השאר צילומים מרתקים של מוצרים מכל שנות פעילות החברה לצד מודלים ומוק-אפים מקוריים ברמות פיתוח וגימור שונות ואפילו מגוון רחב של עיצובים שנפסלו בשלב המודל ולא יוצרו מעולם.

[caption id="attachment_5317" align="aligncenter" width="750"]התהליך יצירתי של יצירת הבאוסאונד מומנט (למטה מימין) בעיצובו של פרקנפול פאולהיים, 2015 התהליך יצירתי של יצירת הבאוסאונד מומנט (למטה מימין) בעיצובו של פרקנפול פאולהיים, 2015[/caption]

הספר, שחוגג 90 שנה לקיומה של החברה, מביא לקורא את סיפורו של המותג הוותיק, החל מהגישה העיצובית והפילוסופיה של החברה ועד הבורג הקטן ביותר בפס היצור.

[caption id="attachment_5325" align="aligncenter" width="750"]שלטי טלוויזיה של באנג אנד אולופסן מהשנים 1956-2014 שלטי טלוויזיה של באנג אנד אולופסן מהשנים 1956-2014[/caption]

הקו העיצובי של החברה השתנה מעט מאוד מתחילת הדרך ועד היום, אם כי העקרונות הבסיסיים נשארו דומים. הדגש תמיד היה על המשתמש ועל האופן שבו המוצר משתלב ואפילו משפר את חיי היומיום הביתיים. מצד שני, האסתטיקה התפתחה מסגנון ה"סטרים ליין" (Stream Line) בתחילת הדרך, למודרניזם מובהק החל משנות ה-60 של המאה הקודמת ואילך. פונקציות פשוטה והצגת האלמנטים הכרחיים לחווית שליטה טובה, היו גישות מפתח בפילוסופיית העיצוב של בנג אנד אולופסן. את הגישה העיצובית הזאת שילבה החברה עם חומרים בצורתם הטבעית כמו מתכת, עץ, עור, ופלסטיק בצבעי שחור ולבן.

[caption id="attachment_5318" align="aligncenter" width="750"]יאן ת’וגרסן, אספן פרטי של מוצרי באנג אנד אולופסן יאן ת’וגרסן, אספן פרטי של מוצרי באנג אנד אולופסן[/caption]

כאשר מדפדפים בספר מבחינים מיד בהשפעה הגדולה שהייתה לחברה על ענקיות טכנולוגיה בנות זמננו, כאשר המפורסמת ביניהן היא חברת אפל. סטיב ווזניאק, אחד מהמייסדים של אפל, אמר על באנג אנד אולופסן "היו לי מוצרים של באנג אנד אולופסן בתקופה שבה לאף מערכת סאונד אחרת לא היה שלט. למדתי הרבה על מוצרים שהם פשוטים, מתאימים לידי המשתמש ועל החשיבה על המגע האנושי".

[caption id="attachment_5316" align="aligncenter" width="750"]מבט על המבנה הפנימי של סאב וופר הבאולאב 14 (משמאל) ורמקול הבאולאב 20 (מימין) מבט על המבנה הפנימי של סאב וופר הבאולאב 14 (משמאל) ורמקול הבאולאב 20 (מימין)[/caption]

יחד עם אינסוף תמונות של מוצרים מאז ועד היום, הספר מאפשר גם הצצה מרתקת לפנים המוצרים ולתהליכי היצור שלהם. מוצרים איקונים רבים נחשפים בספר, בתמונות שצולמו במיוחד ללא המעטפת החיצונית שלהם. העיצוב הפנימי של המוצר מתגלה לצופה, ומזכיר שעיצוב טוב מתבטא גם בקרביים של המוצר ולא רק בחזותו על המדף. הספר מראה את פסי הייצור של המוצרים, מביא לקדמת הבמה את הפועלים שמאחורי הקלעים וגם חושף שיטות עבודה ובדיקה של המוצרים.

Wiper, Alastair Philip (2016) The Art of Impossible – The Bang & Olufsen Design Story. New York : Thames & Hudson

בספריית HIT
7.05(489) WIP

240 עמודים, אנגלית

כל התמונות בכתבה צולמו על-ידי אפרת בן יצחק

[/column]
התגובות לכתבה

הוסיפו תגובה

כתובת המייל שלך לא תפורסם.